Nak sangat-sangat pergi

Mekah

Madinah

dan

UK.

Sangat. Sangat


Leave a comment

Dear baby

Bismillah.

Nukilan sebagai peringatan untuk aku.

Sebenarnya dah lama gila aku nak tulis entri ni. Dedicate khas untuk baby yang bakal melihat dunia dalam seminggu ni. Tapi dari hari demi hari asyik sibuk tak tahulah apa yang disibukkan sokmo tukan? Lalu, kebetulan sebentar tadi aku tersinggah ke blog Rahmah salah seorang adik dalam organisasi Herbalife ku, boleh rujuk sini.

Entri tersebut benar-benar buat aku sentap, nak pecah dada membacanya! Seolah-olah dia menulis bagi pihak aku. Sebuah tulisan yang aku kira amat bermakna dalam hidup aku sekarang ni. Sebuah luahan yang tak dapat aku susun dengan kata-kata tapi beliau nukilkan dengan sebuah pembacaan yang indah tersusun rapi dan baik.

Aku ingat lagi, sebuah persoalan yang memang aku khususkan untuk aku cari di event Spectacular Januari lepas. Aku bawa bersama soalan tersebut, sematkan dalam hati ketat-ketat untuk aku cari jawapannya dalam event tersebut. Apakah persoalan tersebut?

Sebelum tu aku dah tanya Allah;

"ya Allah, aku nak buat Herbalife dan komit secara serius membantu orang yang memerlukan Herbalife dan seluruh kebaikannya. Tapi kadang-kadang aku rasa kosong sebab kurang input ruhaniah dan ilmu di dada tentang agama. Bagi aku setakat pembacaan belum mencukupi. Untuk meluangkan masa ke kelas agama pun kadang-kadang belum punya masa kerana komitmen yang tinggi dengan Herbalife. 

Jadi ya Allah tunjukkan aku kiranya Herbalife baik untuk ku dan agama ku, mudahkan aku untuk aku masih mampu luangkan masa ke majlis ilmu dan bersama alim ulama dan orang baik-baik untuk dapat lebih banyak rahmat dan barakah dalam kehidupan dan bisnes ku. Amin"

Selesai Spectacular. Aku memang temu jawapannya. John Tartol ada bagitahu caranya untuk komit Herbalife secara serius dan dalam pada yang sama boleh buat perkara yang kita suka dan mahu.

Tapi tak lama kemudian, perkara yang sama berlaku lagi. 100% masa aku bersama Herbalife.

Sehingga suatu hari aku terjumpa sebuah vidio tentang perjalanan dan proses pembentukan bayi dalam perut ibu yang mengandungkan anaknya. Waktu tu memang aku menangis macam orang gila. Padahal dah pernah dah tengok vidio tu. 2 kali aku ulang, dua kali menangis macam orang gila. Aku membayangkan, saatnya aku mengandungkan Aliff dulu, banyak masa aku luangkan bersamanya. Membaca Quran, berzikir, ke kuliah agama, bercerita kisah nabi, baca buku, bersembang dan kadang-kadang menceritakan suka duka perjalanan hidup bersamanya.

Tapi, bila saatnya aku mengandungkan anak kedua ni, layanan aku berbeza sekali dengan yang pertama. Aku faham dan sangat yakin, ibu lain juga berdepan dengan pengalaman yang sama. Kesibukan bekerja dan layanan terhadap anak pertama yang di luar perut memang mencabar sehingga layanan anak di dalam perut tak terlayan. Tapi, aku tetap bersedih hati kerana sepanjang mengandungkan anak kedua ni, masa aku banyak untuk bekerja kuat, melayan abangnya, rehat sebentar, dan kerja lagi di siang hari manakala berehat sepuasnya di malam hari.

Terkilan.

Tapi aku cuba ambil yang positifnya. Aku yakin Allah bagi aku rasa pengalaman ni ada hikmahnya. Supaya aku tak ulang lagi perkara yang sama pada masa akan datang. Orang kata, kalau kesalahan dilakukan pada kali pertama ia akan jadi pembelajaran dalam kehidupan, tapi kalau kesalahan itu diulang lagi itu tetap menjadi kesalahan.

---------------------

Bingkisan hati ibu buatmu sayang.

Sayangku, Muhammad.

Mengandungkan mu selama 9 bulan ni, banyak sangat perkara yang mengajar ibu untuk jadi lebih baik. Ibu perasan sejak Muhammad hadir dalam perut ibu dan sepanjang tempoh pembesaran mu, ibu kerap marah-marah, stres, kurang masa untuk menenangkan fikiran sambil mengaji, kurang masa bersembang dan bersenda dengan ayahmu, kurang melakukan perkara-perkara yang membahagiakan diri mu dan diri ibu dan macam-macam lagi yang membuatkan ibu tidak begitu punya masa dan nikmati masa-masa antara kita bersama dengan baik. Suka duka resah gelisah, gembira bahagia dan macam-macam lagi perasaan bersilih ganti. Tidak seperti mengandungkan abang mu dulu, kali ni ibu berdepan dengan dunia yang lebih mencabar dari dalam dan luaran diri ibu. Alhamdulillah inilah namanya learning process dalam kehidupan.

Ibu semakin banyak belajar tentang kehidupan. Mungkin satu ketika dulu masih terlalu mentah dan muda. Hidup lebih banyak bermimpi daripada menghadapi realiti sebenar. Walaupun begitu, jauh di sudut hati ibu terdetik dan begitu yakin, kiranya kerja ini aku niatkan untuk membantu lebih ramai orang, insya Allah anak dalam kandungan ini, Allah pelihara dan beri penuh rahmah dan barakah. Amin, insya Allah.

*lap air mata mengenangkan adik dalam perut. Sobs!

Kandungan yang pertama dan kedua sememangnya berbeza yang amat. Sekarang ibu memahami kenapa karakter anak sulung dan kedua terlalu jauh bedanya. Ibu sendiri sebagai anak kedua sendiri selalu lihat kebanyakan anak kedua mempunyai karakter yang agak tegas dan keras berbanding dengan anak-anak lain.

Ibu yakin sayang, anak ibu ini istimewa sekali kerana kali ini ibu sangat berdikari dan rajin dan ibu jugak yakin bahawa Muhammad nanti punya sifat kasih dan sayang yang sangat tinggi, insya Allah. Kerana awak selalu dikelilingi manusia-manusia positif yang tinggi sifat kasih sayang antara mereka.

Ibu pernah buat silap dan salah ketika awak dalam kandungan ibu. Ibu lupa dan kadang-kadang ibu terleka. Abang mu juga sama juga pengalamannya. Ibu kurang spend masa bersama beliau. Sesal sekarang memang dah tak guna kan? Ibu cuba dan tidak akan pernah berhenti mencuba. Ibu nak jadi ibu yang lebih baik. Lebih baik dari semalam. Boleh ye sayang?

Ibu berdoa setiap kali pun ke mana ibu pergi walau sesibuk mana pun semoga Muhammad sentiasa dilindungi dan ibu yakin kehadiran Muhammad dalam hidup ibu akan menambah dan melimpahkan lagi rahmah, barakah dan kekuatan untuk ibu terus mendidik dan membimbing Muhammad, abang dan adik-adik ke jalan Allah. Kerana kalian menjadi alasan kukuh untuk ibu terus berada di muka bumi ini berjuang dan menjadi insan lebih baik setiap hari.

Dalam seminggu ni, kita bakal bertemu. Mata ke mata, yang sebelum ini cuma hati awak membaca hati ibu. Insya Allah janji ibu pada anak-anak, to be a better mom day by day. Amin.


Sebelum pergi Extravaganza Bangkok, senyum je :)

Balik dari Extravaganza Bangkok, Masham! :( Marah ibu ke sayang?

Terima kasih sayang. Terima kasih Allah. Atas nikmatMu yang tak putus-putus ini.

Yang sentiasa menyayangi mu dan terus menerus melindungi mu,
Ibu.

Posted in , , | Leave a comment

Legoland

Alhamdulillah last weekend was awesome!

Minggu ni berjalan lagi ke Terengganu. Sambil berjalan sambil berjalan, syiooook kan? Dahla takde jadual yang stres, ikut keperluan dan kelapangan masing-masing. 

Jalan-jalan Legoland dan belajar tenting sistem WLC di Singapore. Asalnya menuju ke bahagian selatan untuk belajar daripada datuk nenek moyang kami dalam Herbalife dan nak ambil energi serta belajar tentang sistem Weight Loss Challenge yang mereka jalankan di sana. Alhamdulillah buat herbalife, membolehkan kami berkerja sambil bercuti.

Ok. Dah lama tak menulis ni ibu jadi janggal sikit. Kalau rasa bosan ke jangan segan sila klik X pada browser anda ye. Sobss. Ok sambung lagi. 

Jadi, pada kesempatan nak ke arah Singapore tu, ayah pun bagi cadangan nak bawa Aliff ke Legoland, bersempena kesibukan melanda pada bulan April yang lepas dengan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur dan jugak ibu work hard nak hit 1st cut Dream Team Retreat. Sebelum ni memang dah plan nak bawa Aliff berjalan-jalan, tapi tiada idea dan kekangan kewangan. Alhamdulillah kebelakangan ni rezeki mencurah-curah, cepat-cepat spend masa berkualiti dengan Aliff. Nanti tangguh lagi apa pun tak jadik. Yelah sementara adik tak keluar lagi kaaaan? 

Ada apa dengan LEGOLAND? Puas hati! Walaupun pertama kali pergi, banyak bahagian tak sempat pergi dan baby dalam perut 32 minggu, tetap seronok dan ibu Aliff bagi 5/6 bintang. Dah kenapa plop daripada 6? Tak kisahlah. Aku ni bukanlah jenis yang suka pergi ke taman tema. Kali terakhir dulu ke Taman Tema Disneyland di Hong Kong. Macam biasa berjalan penat, lapar dan panas tu wajib! Malas berjalan sebenarnya point utama. Ibu ni jenis suka berkelah, piknik dan santai-santai je. Sebab dari kecil memang gitulah cara kami mengerat silaturrahim sesama keluarga. Ewah skema pula. 

Berikut adalah info berkenaan Legoland 

Harga tiket : RM 120 dewasa (ada mykad) | RM 80 kanak-kanak 
Lokasi : Johor Bahru, keluar exit Kulai Jaya 
Peta dalam Legoland 


The beginning : ada kedai lego, cenderahati, customer servis, toilet dan surau












Lego Technic : macam agak ekstrem sikit. Ada roller coster, sesuai 3 tahun ke atas
Lego Kingdom : (kesian tak sempat masuk tapi serius sangat best, tengok dari luar)
Imigination : Ada tempat main lego bebas (tempat beraircond), tontanan 3D siapa da efek air semua, keretapi untuk budak-budak, menara lego boleh tengok satu Legoland, tempat makan dan rehat.
Land of adventure : ada main-main air, tembak-tembak laser dalam tempat gelap, main tembak-tembak bola dalam suatu kawasan tertutup






Miniland : Ciptaan pelbagai kawasan dan tempat di Malaysia yang yang dibina dari lego secara minilah keeen





Lego city, sesuai untuk anak berusia 2 tahun ke atas, banyak mainan yang enjoy kat sini

 









Mungkin ada beberapa perkara kepada ibubapa yang nak bawa anak meluangkan masa bersama di sini.  

TIP 

1. Umur anak 2 tahun ke atas baru berbaloi untuk bawa ke Legoland kerana banyak mainan yang mereka dah boleh main sendiri. Kanak-kanak yang berusia 3 tahun ke atas baru dikenakan bayaran. 

2. Bawa topi untuk anak dan payung untuk diri sendiri melainkan anda memang tak heran dengan cuaca panas Johor Bahru, Malaysia. 

3. Untuk anak-anak disarankan bawa stroller sendiri sebab nanti mesti anak akan keletihan juga untuk berjalan, tempatnya agak luas. Walau bagaimanapun ada je stroller untuk disewa. 

4. Ambil peta dan rajin bertanya kepada staf legoland ke mana hendak kita pergi. Mereka sangat peramah dan membantu. Penting meancang perjalanan dalam Legoland takut nanti berjalan tanpa arah tujuan hanya mengundang kepenatan dan akhirnya banyak bahagian tak dapat pergi. 

5. Bawa bekalan makanan kalau nak jimat, ataupun bawa makanan yang sampingan je macam roti,air (penting! cepat haus) atau biskut sebab banyak restoren disediakan dalam Legoland. 

6. Surau ada disedikan dan sangat selesa. 

Secara kesuluruhannya, Taman Tema Legoland sesuai dijadikan destinasi percutian untuk seisi keluarga yang mempunyai anak berusia 2 tahun ke atas dan anggaran akan berada dalam Legoland minimum 4 jam, tapi kalau nak berbaloi spend the whole day kat situ. Baru puas hati spend RM 110 gitu. Sampai pagi-main-main-anak tidur+makan-sambung main-dah petang-pulang. Macam Aliff hari tu dia dah terlena je, kiteorang jalan-jalan pergi kedai lego dan solat pun dia tak bangun-bangun lagi. Akhirnya kiteorang putuskan nak balik, on d way nak balik boleh dia terjaga, apalagi mengamuklahkan nak main lagi. So sad la abam. Terpaksa datang lagi sekali. Hahahah dan dan je terpaksa kan. Tunggu adik dah besar sikit okehs?

Selepas daripada legoland tu, kami terus gerak ke tempat makan popular (abang dah search) NASI LEMAK WAK KENTUT.

Hoi. Apa kentut-kentut ni. Sensitiplah.

Eh betullah, serius!

Tak percaya, ha tengok ni



Nasi lemaknya, ya Allah sedap sangat-sangat! Nasi lembut, masuk mulut takdelah sampai cair tapi senang nak kunyah. Ayam goreng dia krup krap krup krap. Rangup gilleeeer! Isi ayam pulak lembut. Nyum nyum. Sambal dia memang mabeles perfekto rasa dia. Tak pedas sangat, dan sedikit manis. Memang ngam dengan nasi yang lembut tadi. Memang kena dengan taste aku tapi sedikit berminyak. No problem minyak tu, kita eksesais lari-lari anak dekat JPO sat gi. Alhamdulillah, berbaloi la jauh-jauh untuk datang sini sebab memang serius sedappp!



Lokasi kejadian 
Jalan Susur Kulai 2, 
Taman Kulai Besar, 
Kulai, Johor

No telefon : 012-7543618

Facebook : https://www.facebook.com/thekombet


Tolonglah cuba, plis!


Sakan makcik tu amik-amik gambar makanan.

Saiko kah aku?

Jangan salah paham, nasi 3 pinggan sebab satu lagi Aliff punya ok. Padahal total beli nasi lemak, 4 pinggan. Tahap memasing kebuluq.

Rating : 4/5

Jumlah harga : RM 22.50

Malam tu kami bermalam di Citrus Hotel satu malam berharga RM 135 (abang dapat harga murah, contact dari internet) dapat FREE breakfast lagi. Alhamdulillah cukup rehat malam tu dan esoknya kami bergerak ke Singapore untuk bisnes trip kami.







Komen : Selesa tapi kalau mandi bunyi bising sebab bilik air ta tutup sepenuhnya sampai atas. Bilik air dia tambahan je dalam bilik tu. Parking agak susah. Sendiri-sendiri.

Rating : 3/5

Nak bekerja sambil bercuti dengan keluarga?
Extra income RM1000-2500 masa fleksibel?
0123141422 insya Allah kami coach bagaimana caranya


Posted in , , , , | Leave a comment

Pasca PRU13

Jaga akhlak, tuturkata dalam bual bicara.


Sebaik-baik didikan adalah dengan kebaikan. Wallahualam

Leave a comment

Tidak sah hidup..


Posted in | Leave a comment

Search

JuaNadiah 2013