Showing posts with label Barang Keperluan. Show all posts

Mainan Aliff

Sekarang Aliff dah layan main mainan dia sorang-sorang. Ini bukanlah bermakna ibunya boleh terbongkang tengok tv lalu mengabaikan Aliff bermain seorang diri. Tidak! Aliff masih dalam pemerhatian dan pemantauan ibu ye. Macam pekerja yang kurang berdedikasi dan sering datang lambat ke pejabat.

Melihatkan Aliff dah begitu leka bermain, ibu dengan perasaan syok sendirinya mula merancang dan mengkaji untuk membeli barang mainan yang menyihatkan minda Aliff. Walhal, sampai kedai je terus google mainan apa nak dibeli. Chait.

Sampai je kedai, terus bukak laman web ini. Sambil baca kuat-kuat supaya didengari suami dan capai yang berkenaan dan sesuai.

Berikut barang mainan yang sesuai untuk bayi berusia 9-12 bulan seusia Aliff kini.

-------------------------------------------------------------------------
Sumber www.babycenter.com

By the time babies are 9 or 10 months old, they're usually able make their way around the room in some fashion — creeping, crawling, or cruising (walking with the furniture's assistance). By 12 months, many babies have risen to their feet and can stand and even walk.

Your baby has started using objects as tools, pushing a ball with a stick or chasing the carrots around his plate with a spoon. He's also more interested in interactive games. Tickle him and let him tickle you back. Talk on the phone and then pass it off to him so he can babble, then hand it back to you for another round.

His problem-solving skills are improving and now he'll take the lid off a clear container to get the toy he sees inside rather than trying to reach through it. And he's beginning to understand words and recognize the names of familiar objects.

On all fours or on two feet, giddy with the freedom of movement and mobility, a baby at this age will want move, grab, and get to whatever used to be out of reach.

Push toys: Push toys give your toddler a chance to exercise his new walking skills. Choose a push toy, like a wagon, that is heavily weighted so your baby can lean into it, and take a lap or two around the living room. (Most babies this age are still too young for pull toys, which are better for slightly advanced walkers who can look behind them as they move forward.) Newfound mobility is a heady experience. But even after the novelty of walking wears off, your baby will enjoy pushing and pulling toys for months to come.
Ibu: Belum ada rejeki Aliff. Nanti kita tunggu kot-kot ada siapa-siapa yang baik hati nak bagi. Huk-huk

Shape sorters: Trying to figure out why the square block won't go through the round opening is a nice challenge for early problem-solvers. This is one of those toys that fascinate, and only occasionally frustrate, babies this age.
Ibu: Checked. Dah ada. Aliff suka sangat...........baling. T_________T

Balls: He's encountered them before, but balls get even more thrilling when you assume a standing position and can actually bounce them off the floor.
Ibu : Checked juga. Bola dari saiz sebesar alam ke sekecil zarah. Menipu sangat. Tolak pahala puasa.

Toy telephone: Babies love to imitate their parents. Even if he can't say much yet, a baby will try to communicate by holding the receiver and pushing buttons. The more realistic the phone, the better.
Ibu : Ibu tak nak beli talipon, jadi ibu memutuskan belikan Aliff mainan remote control tv bagi mengelakkan peebutan kuasa dengan ayah bagi memegang remote. Sekian

Books: At this age, children are particularly intrigued by books with flaps that open, textures that can be rubbed, and bunnies that need patting. For more ideas, see our recommended books for babies.
Ibu : Macam dah banyak. Tapi gedik nak beli lagi. Macam best tau, macam puas. Ish susah nak terangkan. Nadiah, ko ingat beli buku macam beli coklat?

Blocks: Blocks give him the chance to practice the art of stacking. He can probably stack three or four at this point, so the subsequent crash is gratifying.
Ibu : Nanti, sedang mencari yang menarik jiwa dan raga.

Pail and shovel: These tools come in handy when your baby's all-time favorite activity is filling and dumping, filling and dumping. Take these along to the sandbox, or out to the park and your baby will stay contented and busy for some time.
Ibu : Berjaya dapatkannya sekali dengan lori angkut pasir lagi. Kalau ada sesiapa yang nakkan servis angkut pasir boleh hubungi Encik Aliff ye!






Borong weh, jangan tak borong!

Posted in , , | Leave a comment

Tips membeli dan menyediakan keperluan ibu dan bayi

Dulu saya waktu umur kandungan 7 bulan baru gelabah bukak internet cari senarai keperluan. Alhamdulillah, rupa-rupanya ramai ibu yang baik hati sudi berkongsi tips dan info di blog-blog mereka. Lepastu gelabah pulak pergi kedai atau shopping complex untuk shopping barang baby lagi. Sebelum tu, selalu alah lambat lagi. Ha perut dah boyot lalu mengkelam kelibutkan diri.

Kini, giliran saya membantu mereka yang memerlukan.



Keperluan Ibu

Penyusuan ibu


  • Pam susu -penting survey awal-awal. Kalau tak menyesal kemudian hari. Dalam pantang, pam susu sangat diperlukan sebab selalu berlaku bengkak susu dan kadang-kadang baby tidur macam kesian nak kejut. Tapi, kakak ipar saya anak dia jenis kuat minum, tak jadi masalahlah. Bagi ibu yang bekerja, dah boleh mula simpan susu semasa dalam pantang supaya tak gelabah macam saya kekurangan susu bila anak dah masuk 5 bulan. Banyaknye perkataan gelabah ko. Pilihan saya adalah madela swing :)

  • Breast pad - Boleh cari yang disposable atau washable. Penting juga kalau tiba masa susu tu nak memancut, tak dapek-dapek dah nak menahan. Tambahan, bila baby breastfeed sebelah kanan, susu sebelah kiri dengan riang gembiranya memancut-mancut.

  • Botol susu - Beli sikit dulu, tengok baby nak ke tak nak guna botol tu melalui latihan menyusu menggunakan botol susu.

  • Sabun cuci botol susu dan pam- saya guna pureen perisa oren

  • Berus cuci botol susu

  • Nipple cream/Nipple protector - Penting! Dalam umur baby kurang sebulan saya mengalami nipple crack. Mengalir air mata setiap kali baby bf. Petuanya, sapu bahagian yang sakit dengan susu ibu banyak-banyak setiap kali selepas baby bf. Namun sebelah kiri punya kurang berkesan. Last resort, suami belikan nipple protector. Alhamdulillah, kembali kepada sedia kala.

  • Strelizer- Berbaloi untuk saya yang sentiasa ada je botol/pam yang nak dibersihkan Must have. Nak cepat. Nak lambat guna air panas pun boleh.

  • Elctric bottle/ food warmer - Saya guna kaedah tradisional, air panas.

  • Nursing Cover - Saya dapatkan dari anisfadhilah. Alhamdulillah berbaloi setiap kali keluar berjalan. Namun, boleh juga guna shawl yang bersaiz besar atau cover guna tudung bagi baby yang bersopan santun ketika bf. Baby saya? Tangan tak diam nak selak-selak tudung.

  • Beg Susu - Bukan mengandungi susu tapi dilengkapi dengan pam susu,botol susu, plastik menyimpan susu, cooler bag yang mengandungi ice packs. Sesuai sangat untuk ibu bekerja. Persediaan, persedian.
Ibu yang dalam pantang


  • Pad- Saya guna kotex biasa ajo

  • Kain batik

  • Tshirt

  • Sweater

  • Tudung agak labuh sikit- Setiap kali orang melawat tu lah, baby kita nak susu. Adoyai. Terpaksa mak kaber-kaber

  • Minyak urut- Amway! Sungguh nyaman.

  • Minyak cap kapak

  • Bantal - lebih sikit sebab kadang-kadang sakit belakang.

  • Set bersalin - Again, Amway!

  • Stokin- Jangan skip ye kawan-kawan. Masuk angin karang - kata mak saya

  • Bekalan makanan dan air putih - Kerana selalu merasa kebulur, almaklumla makanan kena catu dalam pantang. Jangan ko bedal kueh mueh segala macam. Cukuplah setakat biskut-biskutan :p

  • Buku parenting dan penjagaan bayi - Penting, penting. Saya cadangkan buku tulisan Miriam Stophard dan Elizabeth Ferwick. Study tau, seeloknya sebelum deliverlah. Rujuk sini

  • Buku nota- Not necessary pun. Saya tulis perancangan apa nak buat (baca : tulis makanan yang nak dimakan) selepas habis pantang Theeee:p

  • Laptop - online!!! Banyak info saya gelabah (again?) nak cari masa dalam pantang.
Keperluan bayi

Pakaian


  • Baju + Seluar, Romper, Sleepsuit - Banyak beli untuk saiz baby berumur 3-12 bulan. Bawah dari tu saya beli sikit-sikit. Banyak orang beri untuk baju bersaiz 0-3 bulan

  • Mittens + Boties

  • Kain bedung- Beli yang strap tu. Kesian Aliff, Kalau pakai kain biasa dicabut-cabutnya

  • Lampin

  • Selimut

  • Topi

  • Bibs - Ada satu masa nanti, rasanya dalam 2 bulan ke atas, Air liur baby meleleh macam paip bocor. Sila bersedia

  • Tuala kecil- Banyak membantu membersihkan baby muntah. Sila bawa ke mana anda pergi dalam tempoh baby berumur 0-3 bulan
Tempat tidur


  • Baby cot

  • Playpen

  • Drawer

  • Mosquito spray/net
Travel


  • Stroller + Head & neck supports

  • Car seat

  • Baby carrier/babywearing - Disarankan untuk menggunakan kaedah babywearing ( rule : knee is always higher level than bum means in sitting position) kerana kalau baby carrier tu anu baby macam terhempap. Ouch!

  • Nursery bag

  • Sunshades - Kalau kereta pasang tinted tebal camane pun, sunshade berguna jugak

  • Kipas kecil - Banyak dijual di kedai barangan baby berharga Rm 19.90. Tapi biasanya kat baby expo harga boleh dapat dalam Rm 15.00
Masa lapang


  • Toys

  • Rocker

  • Play Mat

  • Musical Mobile

  • Cloth book

  • VCD ayat-ayat Quran
Penjagaan bayi


  • Changing mat

  • Baby wipes

  • Diapers

  • Diaper rash cream

  • Baldi

  • Bakul baju kotor

  • Sabun basuh baju baby

  • Baby Bath tub

  • Toileteries - Saya guna produk pureen. Bagus. Anak saya tak boleh guna baby johnson. Badan jadi gatal-gatal

  • Baby bath towel

  • Cotton wool ball- Cuci telinga dan mukanya

  • Cotton buds

  • Sikat baby - Awwwww~ Kalau sikat pun takda efek. Tapi, perasaan kasih sayang semasa menyikat baby tu sungguh best

  • Ketip kuku baby - Alololo, comelnya.

  • Nasal aspirator - Aliff punya taik hidung beso-beso. Memang bermanfaat benda ni

  • Termometer - Penting untuk monitor suhu baby sekiranya rasa badan dia panas-panas atau merengek-rengek lain macam.

Cukuplah. Harapnya info di atas membantu tawan-tawan semua dan bukanlah benda yang saya syok sendiri.

Selamat bershopping dan buat lah budget sebaik mungkin!

Posted in , , , , | Leave a comment

Preparation food for Aliff

Semangatnya dan seronoknyaaaaa nak bagi solid food pada Aliff. No more lelehan air liur berlebihan lagi masa ibu dan ayah makan!Kesian ibu tengok meleleh-leleh air liur anak ibu macam air paip everytime tengok ibu dan ayah makan. So, now lega ibu dah boleh mula bagi Aliff makan.

Pemberian susu ibu masih diteruskan. Satu benda yang ibu nak kongsi di sini adalah hari tu ibu ada pegi klinik . Misi ada pesan supaya Aliff diberi minum air masak supaya mulut Aliff sentiasa bersihd an tiada lagi susu basi. Kebiasaannya baby akan terjaga malam-malam sebab tak selesa dengan keadaan mulut yang ada susu basi. Patutlah Aliff macam asyik nak mengopek je malam-malam.

Misi pesan, pagi-pagi waktu nak mandikan Aliff kena basuh gusi dan lidah Aliff gosok-gosok guna air dan jari atau pun kain basah. Untu memastikan keadaan gusi sentiasa dalam keadaan baik dan kuat.

Kenapa Aliff perlukan makanan pejal?


Supaya Aliff dapat zat besi dan lain-lain nutrisi yang terdapat dalam makanan pejal. Semakin Aliff besar, Aliff memerlukan khasiat makanan yang tidak terdapat dalam susu ibu.

Walau bagaimanapun, susu ibu still the best sehingga umur Aliff 2 tahun. Lagipun Aliff sekarang dah makin lasak dan suka bermain, jadi Aliff memang perlukan tenaga daripada makanan. Supaya Aliff boleh rasa pelbagai jenis makanan yang sedap-sedap yang wujud di dunia ini.
Kenapa lagi eh? Oh, oh kalau Aliff dah mula makan, boleh kuatkan gusi dan gigi Aliff yang bakalan tumbuh. Eh! Tak boleh bayangkan,Ouch, jangan gigit ibu!

Persediaan peralatan bagi Aliff makan


1. Sudu. Ada banyak colour gituh. Borong kat baby expo la, apalagi!
2. Bekas makanan plastic. Remember, yang BPA free punya.
3. Termos. Especially, untuk bawak travel.
4. Sippy /training cup. Supaya Aliff boleh belajar minum air masak tanpa guna bool susu.
5. Ice cube tray. Memang sesuai untuk ibu yang bekerja nak simpan-simpan puree yang telah dikisar. Bila baby lapar, bukak je peti ais, ambik satu cube, contohnya lobak puree letak dalam bekas makanan dan biar beberapa minit atau campurkan dengan sedikit air panas.
6. Bib. Cari yang comel-comel tapi tak payahla mahal-mahal yang penting senang dipakaikan dansenang ditanggalkan. Kalau jenis tali tu, jenuh la terkial-kial nak pakai. At the end kita juga yang nak menonyohnya kan?
7. Blender. Bagi yang nak sediakan food jenis puree.

Macammana nak tahu Aliff dah boleh makan?

1. Everytime ibu dan ayah makan atau sesiapa pun makan depan Aliff, sure Aliff menggeletik nak join sama. Siap air liur leleh lagi. Tangan toksah cakap, cepat aje disambarnya apa yang ada depan mata. Nyaris botol kicap cap kipas udang nenek jadi mangsa.

2. Dah mula mengunyah-ngunyah. Ibu perasan kebiasaannya lepas Aliff menyusu, nanti mesti macam dok asyik chewing sorang-sorang. Gaya orang besar dah ibu tengok. Gegham!

3. Bila semua benda yang Aliff boleh capai, nak masuk dalam mulut. Tangan dengan kaki tak yah kira memang sepanjang masa. Mula lah orang sekeliling tu, hehohohhuhuhihihi Aliff nak adik~ (tercekik,mak!)

4. Leher Aliff dah kuat dan dah boleh duduk sendiri walaupun kejap-kejap dan still kena monitor lagi. Tak boleh ditinggalkan sorang. Tidak mahu sejarah dolu berulang.

5. Nenek report kat ibu yang Aliff minum susu banyak sangat sampai stok ibu tak cukup. Wuwuwuwuuw. Alhamdulillah, sejak guna Herbalife Allah kurniakan susu ibu melimpah-limpah untuk Aliff.

6. Ibu bagi Aliff pegang sudu, Aliff boleh pegang sudu tu dengan baik.

Apa yang ibu mulakan?

Ibu sangat teruja untuk mulakan pemakanan pejal Aliff menggunakan air tangan ibu. Berminggu-minggu ibu membaca, bertanya dan membuat sedikit eksperimen supaya Aliff dapat pemakanan yang baik. Antara laman web yang banyak membantu adalah :
- http://wholesomebabyfood.com/
- http://www.homemade-baby-food-recipes.com/

Hasilnya,sebagai permulaan ibu apply

1. 4-days Rule.
a. Kaedah puree : Masak bubur nasi-blend-lebihan simpan dalam ice cube tray.
b. Beri makanan yang sama sehingga 4 hari berturut-turut
c. Bubur nasi boleh diganti dengan sayur ( labu, lobak, kentang,keledek) dan buah (banana (yang ini mashed sahaja), epal dan buah pear). Aliff suka gila dengan banana kot.

2. Petang-petang bagi biskut rusk (Makan sahaja atau lembikkan dengan air)

3. Nestum beli kat kedai jenama Cerealac

Alhamdulillah, kaedah puree nampaknya menjimatkan dan mudah.

Memang payah nak bagi Aliff makan

Posted in , , | Leave a comment

Sekejapnya masa berlalu

Sekejap sangat masa berlalu. Baru hari tu masuk weekend, dah Isnin, dan hari ni Selasa.


Tak puas main-main dengan Aliff. Cheh alasan


Lately, Aliff dah pandai nak berinteraksi dengan rakan sebaya. Dah besar anak ibu.


Hujung minggu hari tu, bermulalah projek ayah untuk ubah feng-shui rumah kita. Sabtu ke IKEA lah kita bersama mak teh dan mama cu. Sesampainya kami, pegi mencekik dulu, memasing pun tengah lapar kan. Cheh makan memasing tak hengaatt.


Lepastu, jalan-jalan kat showroom cari idea. Kemudian, stop kejap untuk solat, oh jumpa Jaja rakan sebaya di universiti. Alhamdulillah, dia dah pregnant 3 bulan.


Satu benda tak bess yang saya noticed kat IKEA sekarang ni kekononla bangga sebab pergi IKEA sejak zaman tadika kan, kalau shopping hari Sabtu dan Ahad dan cuti umum adalah kesesakan berleluasa dan possiblity untuk pelanggaran bontot sesama manusia tu sangat tinggi. Adoi, sila tabah ye puan-puan kerana Kuala Lumpur kini dibanjiri manusia yang gila shopping.


Tak cukup lagi, ayah heret kita semua pegi houz depot kat Kota Damansara. Kat sini, ya Allah bess gila kot shopping untuk siapa-siapa yang nak baiki/renovate rumah. Barang murah beb! Highly recommended. Balik dah malam, apa lagi pengsan mak teh and mama cu. Hahahhaha!



Barang-barang yang diborong lupa nak ambik gambar. Satu penyesalan lagi T_T


Esoknya, ayah semangat ubah itu ini. Go ayah go! Aliff tak sabar tengok ayah ubahsuai bilik Aliff pulak.

Macam biasa tahap kemalasan untuk vevel vanjang-vanjang, kita tepek gambar!
































































































































































































Sekian, selamat malam cinta..

Posted in , , | Leave a comment

Preparation solid food dor Aliff

Semangatnya dan seronoknyaaaaa nak bagi solid food pada Aliff. No more lelehan air liur berlebihan lagi masa ibu dan ayah makan!Kesian ibu tengok meleleh-leleh air liur anak ibu macam air paip everytime tengok ibu dan ayah makan. So, now lega ibu dah boleh mula bagi Aliff makan.

Pemberian susu ibu masih diteruskan. Satu benda yang ibu nak kongsi di sini adalah hari tu ibu ada pegi klinik . Misi ada pesan supaya Aliff diberi minum air masak supaya mulut Aliff sentiasa bersihd an tiada lagi susu basi. Kebiasaannya baby akan terjaga malam-malam sebab tak selesa dengan keadaan mulut yang ada susu basi. Patutlah Aliff macam asyik nak mengopek je malam-malam.

Misi pesan, pagi-pagi waktu nak mandikan Aliff kena basuh gusi dan lidah Aliff gosok-gosok guna air dan jari atau pun kain basah. Untu memastikan keadaan gusi sentiasa dalam keadaan baik dan kuat.

Kenapa Aliff perlukan makanan pejal?

Supaya Aliff dapat zat besi dan lain-lain nutrisi yang terdapat dalam makanan pejal. Semakin Aliff besar, Aliff memerlukan khasiat makanan yang tidak terdapat dalam susu ibu.

Walau bagaimanapun, susu ibu still the best sehingga umur Aliff 2 tahun. Lagipun Aliff sekarang dah makin lasak dan suka bermain, jadi Aliff memang perlukan tenaga daripada makanan. Supaya Aliff boleh rasa pelbagai jenis makanan yang sedap-sedap yang wujud di dunia ini.

Kenapa lagi eh? Oh, oh kalau Aliff dah mula makan, boleh kuatkan gusi dan gigi Aliff yang bakalan tumbuh. Eh! Tak boleh bayangkan,Ouch, jangan gigit ibu!

Persediaan peralatan bagi Aliff makan

1. Sudu. Ada banyak colour gituh. Borong kat baby expo la, apalagi!


2. Bekas makanan plastic. Remember, yang BPA free punya.

3. Termos. Especially, untuk bawak travel.
4. Sippy /training cup. Supaya Aliff boleh belajar minum air masak tanpa guna botol susu.

5. Ice cube tray. Memang sesuai untuk ibu yang bekerja nak simpan-simpan puree yang telah dikisar. Bila baby lapar, bukak je peti ais, ambik satu cube, contohnya lobak puree letak dalam bekas makanan dan biar beberapa minit atau campurkan dengan sedikit air panas.
6. Bib. Cari yang comel-comel tapi tak payahla mahal-mahal yang penting senang dipakaikan dan
senang ditanggalkan. Kalau jenis tali tu, jenuh la terkial-kial nak pakai. At the end kita juga yang nak menonyohnya kan?
7. Blender. Bagi yang nak sediakan food jenis puree.
8. Seat. Supaya baby duk diam dan elok ketika sesi makan.



Macammana nak tahu Aliff dah boleh makan?

1. Everytime ibu dan ayah makan atau sesiapa pun makan depan Aliff, sure Aliff menggeletik nak join sama. Siap air liur leleh lagi. Tangan toksah cakap, cepat aje disambarnya apa yang ada depan mata. Nyaris botol kicap cap kipas udang nenek jadi mangsa.

2. Dah mula mengunyah-ngunyah. Ibu perasan kebiasaannya lepas Aliff menyusu, nanti mesti macam dok asyik chewing sorang-sorang. Gaya orang besar dah ibu tengok. Gegham!

3. Bila semua benda yang Aliff boleh capai, nak masuk dalam mulut. Tangan dengan kaki tak yah kira memang sepanjang masa. Mula lah orang sekeliling tu, hehohohhuhuhihihi Aliff nak adik~ (tercekik,mak!)

4. Leher Aliff dah kuat dan dah boleh duduk sendiri walaupun kejap-kejap dan still kena monitor lagi. Tak boleh ditinggalkan sorang. Tidak mahu sejarah dolu berulang.

5. Nenek report kat ibu yang Aliff minum susu banyak sangat sampai stok ibu tak cukup. Wuwuwuwuuw. Alhamdulillah, sejak guna Herbalife Allah kurniakan susu ibu melimpah-limpah untuk Aliff.

6. Ibu bagi Aliff pegang sudu, Aliff boleh pegang sudu tu dengan baik.

Apa yang ibu mulakan?

Ibu sangat teruja untuk mulakan pemakanan pejal Aliff menggunakan air tangan ibu. Berminggu-minggu ibu membaca, bertanya dan membuat sedikit eksperimen supaya Aliff dapat pemakanan yang baik. Antara laman web yang banyak membantu adalah :

Hasilnya,sebagai permulaan ibu apply

1. 4-days Rule.
a. Kaedah puree : Masak bubur nasi-blend-lebihan simpan dalam ice cube tray.
b. Beri makanan yang sama sehingga 4 hari berturut-turut
c. Bubur nasi boleh diganti dengan sayur ( labu, lobak, kentang,keledek) dan buah (banana (yang ini mashed sahaja), epal dan buah pear). Aliff suka gila dengan banana kot.

2. Petang-petang bagi biskut rusk (Makan sahaja atau lembikkan dengan air)

3. Nestum beli kat kedai jenama Cerealac

Alhamdulillah, kaedah puree nampaknya menjimatkan dan mudah.




Posted in , , , | Leave a comment

Pram @ Stroller

Dapatnya waktu Aliff dalam hari lagi. Umur Aliff hari lagi. Uncle Mirul bawak balik masa balik Malaysia hari tu. Ayah la manusia paling gembira sekali. Tak sabar-sabar nak balik rumah from office untuk tengok stroller. Sekali, sedih gila tengok ada rosak-rosak sebab masuk kargo. Disebabkan miscommunication oleh pihak Etihad.Memang nangis mak~

Proud daddy

is all d way from UK.


Ibu ingat lagi waktu umur Aliff 8-9 bulan dalam perut ibu, ayah sungguh-sungguh bid kat ebay untuk dapatkan stroller Bugabbo Camelon untuk Aliff. Asalnya nak beli yang biasa je. Disebabkan abang Amirul dah menggoda-goda ayah supaya beli Bugaboo, Bugaboo la jugak bertakhta di hati ayah. Ada sekali tu terlepas Bugabbo yang sangat murah, ayah kecewa sangat-sangat. Kesian ayah. Dia usaha lagi, bangun tengah pagi semata-mata nak bid Bugaboo Cameleonnya tu (ntah ye tidak ejanya tu). Alhamdulillah, Bugaboo yang berjaya dibid ayah akhirnya sangat memuaskan hati. Cuma, malangnya bila dah sampai lain pulak ceritanya.


Selepas dah rosak semasa penerbangan dengan Etihad ke Malaysia pada Oktober 2010, Abang Amirul claim kerosakan tu. Sepanjang Oktober 2010 hingga akhir Februari 2011, Aliff naik Bugaboo tanpa sun canopy menyebabkan Aliff tak selesa dan rasa tak selamat kerana melalui pembacaan, baby akan rasa tak secure kalau kelilingnya diterangi cahaya dan orang ramai semasa dalam stroller. Tapi nak buat macammana, ibu dan ayah terpaksa la kan? Tunggu la jugak...


dan akhirnya pada 18 Februari 2011, ayah kak Yuni pulang dari UK menziarahi baby kedua abang Amirul dan kak Yuni dengan membawa pulang beberapa barang/parts yang telah terpisah sekian lama dari Bugaboo. Balik je dari kerja, ayah dengan semangatnya pasang semua benda (kebetulan dah beli cup holder on last weekend dan parasol melalui ebay) dengan masa yang singkat sangat! Memang ayah semangat gila lah. Lepas siap semua, dengan bangga ayah letak Aliff dalam Bugaboo dan tolak ke seluruh rumah :))))




Itu kisah di sebalik Bugaboo Cameleon khas untuk kegunaan Aliff dan adik-adik. Insya Allah

Posted in | Leave a comment

Search

JuaNadiah 2013