Showing posts with label Persiapan bersalin. Show all posts

Tukang urut lepas bersalin BANGI

Sekarang jugak laju-laju book

KAK SHA

010 4303 489

Beliau ni, serius urutan dia tersangatamatlah best!

Urut dia tak sakit sangat, tapi memang terasa lah kekuatan dia urut.

Dari perut, peha, kaki, tangan, belakang dan last sekali kepala.

Especially part kepala aku hari tu dah urut pun dahsyat kepala pun tatap rasa nak tidur jugak.

Bersembang pun okey tak adalah annoying.

Kak Sha ni adalah tukang urut aku yang ketiga. Hoho

Boleh imaginelah kenapa part bersembang tu perlu dititikberatkan. Hahah. Kadang kita nak enjoy urutan malas nak bersembang tapi kalau rilek-rilek bersembang okeylah kan.

Lagi satu, pandai urut baby, dan ajarkan lagi camne nak buang angin baby.

Sekian tak reti nak ulas banyak-banyak. Tapi ini adalah tukang urut wajib gunakan khidmatnya sekitar Bangi, Serdang, Bandar Seri Putra, Kajang.

Da~

Posted in , , | Leave a comment

Ketahui tanda-tanda bersalin?

Bismillah.

Takde kerja kan, dah 6 bulan selepas beranak tetiba nak keluarkan entri ni? Sangat outdated.

Tapi tengah malam yang damai ni memang aku feeling habis, saat merenung wajah Fateh, betapa takkan aku lupa saat-saat aku menahan kesakitan nak beranak kat dia. Walaupun dah 6 bulan berlalu, aku memang takkan lupa sikit pun detik-detik tu macam baru berlaku semuanya semalam. Fuh. Dasat memori gua. -_______-


Lepas dapat tahu aku mengandung lagi, terdapat perbezaan perkiraan dari last period dengan umur dan saiz kandungan waktu awal pregnancy dulu. Maksudnya kalau ikut perkiraan dari awal period 11 minggu tapi saiz macam 7 minggu. So macam kecik lah kan. Dah saspen dah kat situ.

2hari sebelum EDD. Makan puas-puas sebelum berpantangan`

Tapi aci tak kita malas nak cerita yang tu. Nak cerita pasal topik sebenar.

Kalau ikutkan EDD adik Fateh adalah 4 Julai 2013. Motip cakap pasal kat atas tadi sebab ada due date. Satu lagi 29 Jun 2013. Memang lah kan. Dah lah aku dengan berani gila pergi Bangkok Extravaganza hari tu, 12-17 Jun 2013. Memang carik nahas. So aku yakin sangat EDD aku 4 Julai 2013.

Alasan nak go extravaganza.

Hahahah takdelah. Aku tengok saiz baby dalam perutlah.

Okey, so kali ni nak share pengalaman tanda-tanda bersalin beranak nombor dua kali ni. Ijinkan aku ok? Sebenar nak catat kenangan terindah di belog tak berapa indah ni.

---------

So bila kandungan dah sampai umur 28 minggu, ibu diminta lebih peka dan berjaga-jaga dengan sebarang perubahan badan. Check up dengan doktor pun dah kerap, 2 minggu sekali kan? Barang baby pun semua dah kena ada lengkap dah beli, baju baby semua dah kena basuh, in fact beg hospital dan beg baby pun nak kena letak dalam kereta dah waktu ni.

Sebenarnya nak suruh bersedia dan ambik feel yang baby is coming! Excited kan?

Ko jangan mengada-ngada bagi alasan busy, takde masa, tak sempat. Baby ok baby! New family, new environment, rezeki nak hadir dalam hid up ni bend bear hokey. Tak boles bikini main-main puny.

Tanda-tanda awal bersalin

1) Perut dah jatuh ke bawah. Boleh imagine tak dulu perut sedang elok bulat, kadang kadang sampai rasa sengkak kat bawah tetek tetiba jadi kosong bahagian tu. Itu menandakan kepala baby dah semakin menurun ke bawah. Perut pun rasa ringan sikit tapi bahagian pet pet tu rasa berat.

2) Muka sembap, hidung kembang, dan kaki kerjanya asyik nak bengkak.

3) Kontraksi braxton hicks. Perasaannya macam, eh baby sekarang ke tak sebenarnya?

+ biasanya tidak melebihi satu atau dua kali dalam masa sejam, beberapa kali sehari

+ lazimnya berhenti bila anda bertukar aktiviti, jadi pergilah berjalan kalau anda berduduk, dan sebaliknya 

+ tidak teratur, dan jika teratur pun hanya untuk sekejap sahaja

+ tidak tahan lama, biasanya kurang dari satu minit

+ terus tidak boleh diduga dan tidak konsisten 

Kisah kontraksi braxton hicks daku

Sempat lagi closing, ngko! Ko nak bajet power keeeh?

4) Kerap buang air besar atau kecik, kerap terkentut ke.

5) Keluar darah atau air, tak banyak. Darah tu macam lendir yang pekat. Mukus.

Bila nak pergi hospital?

So kalau dah ada tanda bersalin ni, ada 2 pilihan nak kena buat.

#Kalau korang first timer atau dah agak-agak hampir due date tu, pergi jelah hospital jumpa doktor korang, kalau hospital kerajaan boleh pergi PAC sebelah bahagian kecemasan. Mintak doktor check. Kalau tak ada apa boleh balik dan tunggu apa advice dia.

#Kalau korang pernah bersalin dan sakit pun belum kerap, bolehlah rilek kat rumah dulu tunggu kontraksi setiap 5 minit baru pergi hospital. Atau tanda-tanda hampir bersalin ni muncul.

Tanda-tanda hampir bersalin

1) Keluar darah atau air yang macam tak logik banyak dia. Maksudnya banyaklah. Macam kena tukar pad. Maksudnya air ketuban dan pecah.

2) Sakit kontraksi dah mula datang sekali sekala. Kerap.

Macammana rasa sakit kontraksi? Apa rasa contraction?

Sakit yang teruk pada bahagian bawah belakang atau pada bahagian abdomen, selalunya disertai oleh rasa kejang seolah-olah senggugut.

Sakit gila, bila bukaan serviks makin dekat. Kiraan 1-10cm.

Tapi bak kata coachee aku, kak Zarina, benda yang baik tapi susah, Allah bagi kebahagiaan di sebaliknya. Aku sumpah dah lupa rasa sakit kontraksi elok je lepas bersalin. Felik tau felik!

Pengalaman kronologi sakit bersalin

Korang kalau nak tau macammana sakitnya aku masa tu, meh aku long story short.

1. 5 hari dah sakit kejap ada kejap tak ada ala ala biskut pemes tu kan.

2. Akhirnya, pukul 12am Ahad aku pergi hospital, aku asyik nak terkencing dan dah bocor pun kat seluar tak sempat gi toilet. Aku masa tu macam, apakah? EDD lewat 3 hari.

3. Baru teringat, mungkin air ketuban dah pecah.

4. Sampai hospital, rupanya bukaan baru 2cm. Sigh~

5. Dari pukul 12-6am, bukaan baru 3 cm. Sigh lagi.

6. Dari 6am-10cm, bukaan dah 5 cm. Sakitnya ya Allah. Sampai aku rasa kat situ aku je paling sakit. Yes, aku je. KENAPA ORANG LAIN SAKIT MASIH BOLEH COOL? Wargh stres mak. Masa ni kerja aku tukar pad jelah.

Pukul 1030 my baby bear dating kasi ibu semangat. Dia polok-polok ibu dia, "abam da ni, abam de ni." Omey angak iye.

Kenangan lepas bersalin no 2. Merindui anak teruna berdua

Saat disatukan mereka



Si abang sabar menanti kepulangan adik dan ibu. Ikut nenek atuk gi teraweh


7. Solat subuh pun jadi lama gila!

8. 10am-3pm bukaan baru bukak 5cm? Ko biar betul ni doktor? Masa tu aku sakit macam keras kejung dah badan. Rupanya check-check balik dah hampir 7cm!

9. Masuk labour room. Sakit makin kerap. SAKIT OK, SAKIT! Waargh. Rasa nak menjerit oh. Menggigil tahan sakit dan tahan nak berak/baby tubik.

10. Last sekali kemuncak sakit, waktu contraction datang, doktor macam besarkan laluan tu. Aku memang AWWWWWWWW!

Sakit meneran pun tak sakit macam ni. Sekian


Ha korang yang belum bersalin ni, chill je. Tak payah stres sangat. Go with the flow. Pengalaman semua tu. Nanti baby dah besar korang mesti rindu masa-masa sakit nak beranak tu.

Yang dah bersalin apa tips korang handle situasi sakit bersalin atau berdepan dengan tanda-tanda bersalin korang. Ada pelik-pelik tak? Acu share skek.

Macam aku syiok, bersalin kali ni alhamdulillah minum shake, luka cepat baik sebab sel cepat develope yang baru dan lebih sihat.

-------

Nak kurus selepas bersalin?
Mengandung maintain kurus sihat?
Mengandung tak naik berat banyak sangat?

+60122551037

Posted in , , , , | Leave a comment

Tips membeli dan menyediakan keperluan ibu dan bayi

Dulu saya waktu umur kandungan 7 bulan baru gelabah bukak internet cari senarai keperluan. Alhamdulillah, rupa-rupanya ramai ibu yang baik hati sudi berkongsi tips dan info di blog-blog mereka. Lepastu gelabah pulak pergi kedai atau shopping complex untuk shopping barang baby lagi. Sebelum tu, selalu alah lambat lagi. Ha perut dah boyot lalu mengkelam kelibutkan diri.

Kini, giliran saya membantu mereka yang memerlukan.



Keperluan Ibu

Penyusuan ibu


  • Pam susu -penting survey awal-awal. Kalau tak menyesal kemudian hari. Dalam pantang, pam susu sangat diperlukan sebab selalu berlaku bengkak susu dan kadang-kadang baby tidur macam kesian nak kejut. Tapi, kakak ipar saya anak dia jenis kuat minum, tak jadi masalahlah. Bagi ibu yang bekerja, dah boleh mula simpan susu semasa dalam pantang supaya tak gelabah macam saya kekurangan susu bila anak dah masuk 5 bulan. Banyaknye perkataan gelabah ko. Pilihan saya adalah madela swing :)

  • Breast pad - Boleh cari yang disposable atau washable. Penting juga kalau tiba masa susu tu nak memancut, tak dapek-dapek dah nak menahan. Tambahan, bila baby breastfeed sebelah kanan, susu sebelah kiri dengan riang gembiranya memancut-mancut.

  • Botol susu - Beli sikit dulu, tengok baby nak ke tak nak guna botol tu melalui latihan menyusu menggunakan botol susu.

  • Sabun cuci botol susu dan pam- saya guna pureen perisa oren

  • Berus cuci botol susu

  • Nipple cream/Nipple protector - Penting! Dalam umur baby kurang sebulan saya mengalami nipple crack. Mengalir air mata setiap kali baby bf. Petuanya, sapu bahagian yang sakit dengan susu ibu banyak-banyak setiap kali selepas baby bf. Namun sebelah kiri punya kurang berkesan. Last resort, suami belikan nipple protector. Alhamdulillah, kembali kepada sedia kala.

  • Strelizer- Berbaloi untuk saya yang sentiasa ada je botol/pam yang nak dibersihkan Must have. Nak cepat. Nak lambat guna air panas pun boleh.

  • Elctric bottle/ food warmer - Saya guna kaedah tradisional, air panas.

  • Nursing Cover - Saya dapatkan dari anisfadhilah. Alhamdulillah berbaloi setiap kali keluar berjalan. Namun, boleh juga guna shawl yang bersaiz besar atau cover guna tudung bagi baby yang bersopan santun ketika bf. Baby saya? Tangan tak diam nak selak-selak tudung.

  • Beg Susu - Bukan mengandungi susu tapi dilengkapi dengan pam susu,botol susu, plastik menyimpan susu, cooler bag yang mengandungi ice packs. Sesuai sangat untuk ibu bekerja. Persediaan, persedian.
Ibu yang dalam pantang


  • Pad- Saya guna kotex biasa ajo

  • Kain batik

  • Tshirt

  • Sweater

  • Tudung agak labuh sikit- Setiap kali orang melawat tu lah, baby kita nak susu. Adoyai. Terpaksa mak kaber-kaber

  • Minyak urut- Amway! Sungguh nyaman.

  • Minyak cap kapak

  • Bantal - lebih sikit sebab kadang-kadang sakit belakang.

  • Set bersalin - Again, Amway!

  • Stokin- Jangan skip ye kawan-kawan. Masuk angin karang - kata mak saya

  • Bekalan makanan dan air putih - Kerana selalu merasa kebulur, almaklumla makanan kena catu dalam pantang. Jangan ko bedal kueh mueh segala macam. Cukuplah setakat biskut-biskutan :p

  • Buku parenting dan penjagaan bayi - Penting, penting. Saya cadangkan buku tulisan Miriam Stophard dan Elizabeth Ferwick. Study tau, seeloknya sebelum deliverlah. Rujuk sini

  • Buku nota- Not necessary pun. Saya tulis perancangan apa nak buat (baca : tulis makanan yang nak dimakan) selepas habis pantang Theeee:p

  • Laptop - online!!! Banyak info saya gelabah (again?) nak cari masa dalam pantang.
Keperluan bayi

Pakaian


  • Baju + Seluar, Romper, Sleepsuit - Banyak beli untuk saiz baby berumur 3-12 bulan. Bawah dari tu saya beli sikit-sikit. Banyak orang beri untuk baju bersaiz 0-3 bulan

  • Mittens + Boties

  • Kain bedung- Beli yang strap tu. Kesian Aliff, Kalau pakai kain biasa dicabut-cabutnya

  • Lampin

  • Selimut

  • Topi

  • Bibs - Ada satu masa nanti, rasanya dalam 2 bulan ke atas, Air liur baby meleleh macam paip bocor. Sila bersedia

  • Tuala kecil- Banyak membantu membersihkan baby muntah. Sila bawa ke mana anda pergi dalam tempoh baby berumur 0-3 bulan
Tempat tidur


  • Baby cot

  • Playpen

  • Drawer

  • Mosquito spray/net
Travel


  • Stroller + Head & neck supports

  • Car seat

  • Baby carrier/babywearing - Disarankan untuk menggunakan kaedah babywearing ( rule : knee is always higher level than bum means in sitting position) kerana kalau baby carrier tu anu baby macam terhempap. Ouch!

  • Nursery bag

  • Sunshades - Kalau kereta pasang tinted tebal camane pun, sunshade berguna jugak

  • Kipas kecil - Banyak dijual di kedai barangan baby berharga Rm 19.90. Tapi biasanya kat baby expo harga boleh dapat dalam Rm 15.00
Masa lapang


  • Toys

  • Rocker

  • Play Mat

  • Musical Mobile

  • Cloth book

  • VCD ayat-ayat Quran
Penjagaan bayi


  • Changing mat

  • Baby wipes

  • Diapers

  • Diaper rash cream

  • Baldi

  • Bakul baju kotor

  • Sabun basuh baju baby

  • Baby Bath tub

  • Toileteries - Saya guna produk pureen. Bagus. Anak saya tak boleh guna baby johnson. Badan jadi gatal-gatal

  • Baby bath towel

  • Cotton wool ball- Cuci telinga dan mukanya

  • Cotton buds

  • Sikat baby - Awwwww~ Kalau sikat pun takda efek. Tapi, perasaan kasih sayang semasa menyikat baby tu sungguh best

  • Ketip kuku baby - Alololo, comelnya.

  • Nasal aspirator - Aliff punya taik hidung beso-beso. Memang bermanfaat benda ni

  • Termometer - Penting untuk monitor suhu baby sekiranya rasa badan dia panas-panas atau merengek-rengek lain macam.

Cukuplah. Harapnya info di atas membantu tawan-tawan semua dan bukanlah benda yang saya syok sendiri.

Selamat bershopping dan buat lah budget sebaik mungkin!

Posted in , , , , | Leave a comment

Keperluan bayi ke hospital dan penyediaan sebelum kelahiran

Dalam umur Aliff 8 bulan dalam perut ibu, ibu dah buat sedikit persiapan mengemas beg ke hospital. Terujalah katakan. 2-3 bulan sebelem tu lagi ibu dah google and tanya mom bloggers yang lain mengenai persiapan beg. Then, beg itu akan sentiasa duduk dalam kereta. In fact, persiapan beg Aliff ibu bawak sampai ke Mekah dan Madinah sebab dah sarat kan? Rasa kelakar pulak dok fikir benda tu.

Di bawah ibu catatkan sedikit barang apa yang ibu letak dalam beg. Tak sangka pulak, sampai 3 kali ibu keluar masuk hospital. Terpaksalah tukar-tukar item.

Ibu
  • kad pengenalan
  • buku merah
  • tuala
  • tuala muka
  • toileteries (ubat gigi, berus gigi, sabun, pencuci muka)
  • sikat dan bedak
  • kain batik 3
  • baju/tshirt 3 (disarankan yang berbutang mudah untuk breastfeed)
  • majalah/buku/al-Quran & al-mathurat
  • baju sejuk/sweater
  • tudung basahan
  • stokin 3 pasang-penting!
  • selipar
  • maternity pad
  • plastik (nak letak baju kotor)
  • pakaian dalam
  • air zam-zam
  • kurma
  • cawan,sudu dan garfu-sangat membantu, since tak makan makanan hospital
Baby
  • 10 diaper
  • 3 set of toileteries
  • 3 set of baju and seluar
  • 3 mitten and booties
  • 3 barut
  • minyak baby (amway),bedak,losyen
  • 3 lampin (sebagai bedung) (kalau ada kain bedung yang strap, lagi bagus)
  • 3 tuala kecil
  • 2 topi
  • selimut ringan
  • tuala
Semangat-semangat ibu pack-kan barang-barang Aliff, bila nurse mintak baju Aliff pada ayah, gelabah tak jumpa cari. Gelabah sebab ibu emergency operate. Alih-alih bagi selimut je pada nurse.

Haih, bila tulis post pasal ni, rindunya saat-saat tu semua. Rindu sangat sayang. Aliff dah besar!

Posted in | Leave a comment

Search

JuaNadiah 2013