Pain and JOY

Bismillah

Sekarang jam pukul 1058 pm.

Sorang-sorang kat hospital Serdang.

Alhamdulillah masa yang tenang untuk nukilkankan sesuatu di belog ini.

Hari ni Isnin. Semalam Ahad. Alhamdulillah selamat beranak anak lelaki kedua seberat 3.34kg jam 438petang lepas asar secara vakum. Aku ke Hospital Serdang sejurus selepas perasan macam air membasahi seluar tidur yang aku pakai. Sebelum ni dah 4 hari keluar lendir merah dan lendir kuning serta sakit contraction setiap 10 minit. Datang malam sakit kuat. Datang siang sakit kadang ada kadang tak ada. Eh macam main-main pulak tanda bersalin aku. So aku decide kalau sakit setiap 3 minit sekali baru ke hosiptal LAGI.

Sampai hospital hari Sabtu jam 1130 malam. Waktu tu sakit tak kerap tapi agak kuat jugak. Dr suruh admit sebab dah pecah air ketuban walaupun tak banyakkan. Masa tu dia cakap bukaan dah 2cm. Tapi wad penuh. Terpaksalah bermalam di PAC. No problem. Aku suruh abang balik. Abang nak teman aku mengaji sampai dalam pukul 2.30 pagi aku masuk dalam cuba nak tidur dan rehat. Pukul 4 sakit aku makin kuat. Aku suruh abang balik supaya dia boleh rehat nak berjuang esok harinya.

Sakit makin kuat dan kuat. Rasa nak tercabut kaki dengan badan. Belakang rasa macam nak putus. Sementara bahagia depan rasa ditarik-tarik. Adoohhai. Mama 7 orang begini. Aku baru 2 dah macam apa je. Aku tengok orang lain mengerang kesakitan tak macam aku pon. Beriya bernafas hembus bernafas hembus.

Esok paginya.

Tak sabar tunggu abam dan abang, hehe.

Bawak sarapan dan shake. Ayah suap abam makan. Sementara ibu dokong Aliff kerinduan. Saatnya contraction kuat datang, aku tahan sakit. Abam mula pujuk aku, "abam de ni" (abam ada kat sini) banyak-banyak kali sambil kiss n peluk-peluk aku. Touching ibu. Jap lagi dia tanya, "a u tey?" (are u ok?). Aloh-aloh, anak ibu, anak ibu.




Tak lama nenek dan atuk datang ambil abam balik, sementara ayah stay dan tunggu ibu lagi.

Sobss sedih sangat ibu.

Kesimpulannya, aku tahan sakit kontraksi dan duk kat PAC tu dari jam 1130pm sampai 345pm lebih kurang hampir 16 jam ko!

Alhamdulillah akhirnya dapat masuk labour room sebab dalam pkl 230pm tu sakit aku diikut serta dengan rasa nak teran yang amat sangat padahal bukaan baru 5cm. Tak lama pun kat situ, doktor bersilih doktor datang cek bukaan. Sakit kontraksi memang kuat gileeeeh oi time ni! Gap dalam 3 minit sekali. Aku kerah kejung sekali menahan kesakitan. Akhirnya, doktor decide nak vakum. Alhamdulillah tak payah operate. Seronok kejap.

Yang bestnya lagi, doktor yang sambut baby kali ni adalah kenalan aku iaitu kakak kepada kawan baik aku! Dr Anizah Ali. Alhamdulillah baby disambut oleh orang baik-baik. Mengenalinya buat aku lega lah kan walaupun yelah malu lah kan orang yang kita kenal, urm takpela tak yah teruskan. Aku fikir balik, apahal nak malu-malu lak kan? Pelik sungguh. Ni antara hidup dan mati ni, hehe. Kak ijah ni baik sangat-sangat. Aku perasan masa nak sambut baby, mulut dia terkumat kamit selawat berdoa.

Ada pengalaman meneran, push-push jugak. Alhamdulillah. Lepas baby keluar je terus aku macam jerit lah gak kan, Allahu akbar, alhamdulillah. Padahal sebelum tu dah mengerang kesakitan macam hape je. Malu ai. 

Abang tak dapat bersama dalam labour room sebab vakum agak extreme sikit berbanding beranak normal. Tapi operate lagi extreme la kan. Takpelah abang, insya Allaha da rezeki lain abang nak ada pengalaman sambut baby yeh?



First visit | Pasang tiub

Second visit | dah cabut tiub pasang penutup apa tah pulak

Third visit | Dah cabut semua, pakai oksigen kat hidung. Ayah kata adik asyik nak tanggal je

Leher baby terjerut dengan tali pusat dan pernafasan dia tak berapa bagus. Kena admit NICU. Pengalaman kedua selepas abamnya dulu. Kali ni doktor scan ada tompok hitam di paru-parunya. Terus teringat waktu jerebu tak pakai mask. Ada possibalities tak? Sedih.

Alhamdulillah kali ni beranak dapat duduk bilik kelas pertama, matlamatnya satu je. Nak abang jaga aku. Selesa pun selesa. Syukur. Alhamdulillah layanan abang masa bersalin anak pertama sama jugak macam anak kedua. Teman ke toilet, dan buat kerja-kerja yang menggelikan yang belum mampu aku sendiri uruskan. Alhamdulillah kali ni cepat aku berjalan berbanding dulu. Paling seronok kali ni dapat tengok abang tidur lena selepas seharian tunggu aku.

Petang tu beranak, malam tu naik kerusi roda turun jugak nak jenguk abam (ikut atok nenek hantar makanan) dan adik. Tapi tak kesempaian sebab abam mengamuk (dapat main dengan ayah kejap je) dan tidur dalam kereta. Sampai NICU tengok adik, sama jugak situasi waktu jenguk abam dulu, menangis macam orang hilang akal. Agaknya post birth jugak kot. Feeling hiba gitu. Manalah tak sedih, anak baru lahir dengan tiub, mesin gabak dan macam-macam lagi. Insya Allah adik spesial nak dapat super power, ye adik ye. Anak ibu kuat dan genius! insya Allah

Sementara tu dah la dok feeling sedih abam yang ditinggalkan di rumah. Dengan perasaan lepas ni dia dah tak boleh nak dimanjakan seorang diri oleh ibu ayah. Ada adik yang perlu dikasihi jugak. Tapi aku percaya abam akan perlahan-lahan menerima adik, dan menyayanginya. Kerana abam membesar sebagai seorang yang penuh kasih sayang dan genius!


Malam pertama ayah teman ibu. Malam kedua ayah teman abam pulak! Fair and square.



Dan kerana itulah malam ni ibu keseorangan dirian. Sekian kisah tak berapa nak lengkap pengalaman bersalin anak kedua :) Ibu dah mengantuk dan nak merehatkan diri yang bakalan sibuk dengan 2 orang hero-hero kat rumah nanti. Debo ge ghase.

Posted in , , , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013