7 hari di NICU

Bismillah. 

Inilah kisahmu adik.

Semalam (Sabtu) genaplah hari ke 7 adik di dunia ini dan masih belum berpeluang melihat dunia luar kecualilah NICU Hospital Serdang ini. Dan merupakan hari keempat umat Islam berpuasa di siang harinya. Kelmarin, semalam dan hari ni seharian ibu jaga dan menyusu adik di sini NICU. Luluhnya hati ibu lihat kedua-dua belah tangan dan kaki adik dengan kesan cucuk kemerah-merahan itu. Semalam sahaja, 3 kali adik dicucuk, doktor masuk ubat, ambil darah dan juga BCG dan setiap sessi tu, amboih kemain lamanya tak tahan macam nak gugur jantung ibu dengar awak menangis, adik. Ibu yakin sangat, anak ibu membesar sebagai seorang pejuang yang genius,cekal, tabah dan kuat kerana sejak lahir lagi adik dah lalui ujian demi ujian. Allahu akbar! 

Sementara ini rutin ibu di hospital, Aliff di sekolah atau di rumah, mengharapkan bantuan adik beradik lain untuk tengok makan pakai main Aliff. Dan malam harinya, sempat jugak ibu melayan sekejap dan rehat. Ayah hanya solat dan mengaji di rumah sudah hampir 3 malam sejak ibu pulang. Insya Allah sampai ibu dah biasa menguruskan Aliff dan adik nanti ayah boleh fokus ibadah pula ye. Bukan apa, bagi peluang juga famili lain beribadah selepas siang hari bantu lihatkan Aliff. 

Terlena. Ibu sibuk dengan adik. Ayah sibuk dengan kerja yang perlu disiapkan kerana berhari-hari jaga ibu
Sementara kerja-kerja herbalife berjalan seperti biasa. Alhamdulillah ada customer yang masih reorder sendiri dan dengan kami kerana dalam kesibukan sempat jugak ibu follow up progress anak murid punya pencapaian heheheh. Cekgu yang lebih eksaited :p Alhamdulillah anak murid independent dan ekseleng habis. 

Walau dengan situasi baru begini yang agak kelam kabut sedikit ibu tetap bersyukur kerana dikurniakan insan-insan yang banyak membantu terutama suami dan keluarga. Tak lupa juga buat sahabat dan kenalan yang tak putus mendoakan kesejehteraan ibu dan adik terus-terusan :) Sepanjang di hospital, sayunya kadang-kadang melihat ibu yang bersengkang mata menjaga anak yang keadaannya lebih kritikal berbanding adik. Ada yang lahir tak cukup umur, keciiiik sangat. Ada yang kuning sangat2. Ada baby yang dah sihat dan boleh discharge tapi ibu dan ayah tak datang claim, kesiannya menangis sorang-sorang. Masa kita diberi keistimewaan diduga dengan ujian Allah, ambil masa sebentar untuk lihat orang yang lebih dugaannya lebih hebat daripada kita. Pasti insaf dan bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi selama ini. Allahu akbar! 

Oh untuk makluman semua, keadaan adik sekarang dalam keadaan stabil. 

Pada asalnya, adik dimasukkan ke NICU kerana pernafasannya laju dan tali pusat berada di lehernya ketika doktor menyambutnya. Selepas discan, kelihatan tompok hitam di paru-paru, dijangka ada lung infection. Dan banyak sangat kahak yahg disedut. Boleh jadi adik dah makan segala macam yabg sda dalam air air ketuban tu. Jadi doktor on ubat antibiotik selama 5 hari sambil monitor pernafasan adik. Hari keempat adik di NICU, ada jaundice pulak akibat daripada jangkitan paru-paru tu. Jadi sekarang apa yang ibu buat, minum shake dan air banyak-banyak supaya adik boleh keluar cepat. Semalam baru habis 10 dos antibiotik dan harapnya dengan penyusuan ibu dan cahaya lampu biru yang melimpahi badan adik serta dengan izin Allah, kita balik runah nenet ye hari ni, sayang? Diduga sebegini rupa di bulan Ramadhan ini, terasa untungnya diri. Antara banyak orang, Allah pilih aku! hehhehe maceh Allah. 

Menyusu setiap 2 jam supaya berkurang kuningmu, nak.
Ayah dan adik

Segala usaha ibu beri yang terbaik sepanjang tempoh mengandungmu dan juga setelah melahirkanmu sayang, sekarang ibu teruskan dengan berdoa dan yakin dengan setiap ketentuan Allah. Insya Allah anak-anak ibu bakal pejuang yang kental! 

"abam, jom iqra'!" 

Update lose weight program ibu 

berat sebelum beranak : 64kg 
berat ibu terkini : 60kg (Nampak sangat memang berat baby je yang keluar, yang lain berat lemak berkrim :( uwaaaa!) 

Menu terkini hari-hari 
8am aloevera dan shake 
10am roti 3 keping dan milo panas 
1pm bubur nasi panas dan ikan bilis dan bawang goreng lada hitam 
3pm shake 
5pm 3 keping roti dan milo panas 
7pm bubur nasi panas dan ikan bilis dan bawang goreng lada hitam 
8pm aloevera dan shake 

Ganbatte ibu!

-------------

Alhamdulillah adik dah bersatu dengan abam jugak akhirnya petang semalam jam 630 petang. Ibu rasa sebenarnya dari pagi lagi dah boleh keluar. Sebab ibu perasan tangan adik macam baru diambil darahnya, ada lekat kapas. Tapi disebabkan ibu fokus nak bagi susu dan kejut adik setiap 2 jam jadi terlupa sudah nak tanya. Pun hari Sabtu so orang tak berapa ramai. Tak tahu nak bertanya pada siapa. Ibu excited habis terus contact ayah datang pick up kami berdua.
Aliff memula eksaited ibu dah balik. Lepas tu terkejut tengok 'orang baru' lepas tu tak sudah-sudah kiss adik

Abang yang ketika ini masih lagi dengan ke-eksaited-annya! Insya Allah BFF okey dengan adik?

Akhir kata yang tak berapa best, selamat fokus berpantang, ibu!

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013