Ikhlas

Bismillah.

Aku pinjam kata-kata kawan baik aku, DAYANA (aku rindu ko!) kat instagram dia.

IKHLAS ibarat semut hitam yang bergerak di dalam gelap di malam yang malap.

Buat kerja apa pun.

IKHLAS.

Memanglah susah, tapi cuba je lah kan. At least dah berusaha. Selebihnya serah pada Allah.

Kalau pun tak suka kerja tu, tak payah bising-bising kat orang lain, tetap kembali kepada ikhlas.

Samada itu adalah kerja yang lalu, sekarang atau akan datang.

Kembali IKHLAS dan REDHA.

Walaupun pahit. Walaupun hitam.

------


Aku sebenarnya kan, tengah susah hati.

Bila susah hati mulah nak menulis.

Harap korang tak bosan melayan perasaan makcik kepochi yang lara ini.

Ada dua isu sebenarnya.

Yang pertama kisah pekerjaan.

JUJUR, aku sangat suka kerja aku sekarang, SANGAT. Aku enjoy, tak tahu celah mana yang aku suka susah nak explain. Ni memang bukan berlakon hipokrit nak cari bisnes partner ke apa kan. Mungkin aku bukan jenis suka duduk kat rumah sepenuh masa? 

Nak homeschool anak sambil jalan-jalan, boleh kan kan kan? Bawak anak pergi jumpa customer, event dan jalan-jalan aku anggap itu sebagai sekolah alam untuk mereka. Bagi pembelajaran praktikal terus, macammana kesusahan mencari rezeki.

Satu lagi aku sangat percaya bisnes herbalife ni sangat dekat dengan sikap aku.

Semakin kena reject orang tak hingin pandang muka aku ataupun ambil flyers, semakin rasa "Ya Allah jauhkan aku daripada sikap begini". Ameeen.

Semakin sukses, semakin lebih baik setiap aspek dalam kehidupan aku. BAGI AKULAH. Orang lain aku tak tahu.

Hehehe tengah buat survey kedai ke kedai kat Bangi. Semua kedai dah pasang loceng. Ni perampok punya hallah ni.
WALAUPUN, nampak macam "hape keje ko buat ni Nadiah?  Boleh sukses keeeh??" Ok rilek. Nampak macam aku prasangka gila. Tapi issokay, aku tahu kebanyakan kenalan aku memang akan timbul perasaan mereka di benak pikiran mereka walaupun tak sampai hati nak tersembul kat mulut. Dan ada antara mereka yang memang support 100% apa kerja aku sekarang ni.

Aku tetap sayang paling cinta korang sampai bebila. Muah! SUMPAH.

Sebabnya, kerja aku ni nampak macam meminta, merayu, menagih simpati, macam segala yang tak best lah. Yelah ada orang kata, aku jual barang. Bagi flyers. Nak kena follow up bagai. Ke sana ke sini dengan anak kecik lagi. Tak semua orang sanggup nak mengadap atau berdepan dengan situasi kerja aku ni. Hum, dah lah tu penat tok sah kata (aku tahu bisnes lain pun penat), sibuk busy! dan macam-macamlah.

So HAPEBENDA nya lah yang aku susah hatinya?

Langsung bukan pasal keadaan aku sekarang.

Tapi.

Tentang pengalaman mereka yang tak boleh berada dalam situasi aku sekarang.

Tak suka, terus nampak semua busuk, semua buruk. Sobs.

Eh tak cakap pasal awak pun lah. Jangan lah terasa.

Sekian.

----

Eh belum sekian.

Sekarang isu yang kedua pulak.

Kebelakangan ini.

Aku susah hati ni.

Biasalah penyakit mak-mak.

Penyakit i-am-a-bad-mother.

Huhuhu.

Aku sampai dah konfius apa cara patut aku didik anak. Tu lah padahnya kalau bercikgukan FB dan Google.

*Tarik nafas dalam-dalam.

Percayakan naluri ibu. Paling yakin dengan Allah. Apabila letak Allah nombor 1, semua jadi best. Masya Allah, Allahu akbar. Terus  TENANG. Magik tahu tak? Aku tiba-tiba jadi confident gileh bhai.

Keep calm and GOMOL ANAK. Hahahahahah.

Kau-kau ni, selalu bikin jantung ibu berdegup laju dan kepala ibu pusing. Oh la la~


Betul-betul sekian. 

Dah pergi tido mana yang baru berjaya mensia-siakan masa membaca entri ini :p 

Oops jangan marah. Nah hadiah >___< muka comel.



Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to Ikhlas

gg said...

nadiah ak support kau,kalo bole nak jadi macam ko huhu..tp ape kan daya....
penyakit im a bad mother tu penyakit mak-mak sedunia kot ek?berdoa n tawakkal n berusaha agar kite mampu didik anak2 ke syurga..aminn
p/s :lama ak x jenguk blog ko...

Search

JuaNadiah 2013