Harapan bersinar nak lihat come back abang gagah

Hak hak hak hak. Kui kui kui kui.

Gelak dulu. Cerita kemudian. Ramai yang dok fikir siapa abang gagah?

Siapa weh siapa? Ok, lek-lek lu. Skrol bawah sikit tengok.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Sila tabah
.
.
.
.
.
Tada!

Inilah abang gagah saya!

Menurut Akram, makcik yang boleh tahan mulutnya seangkatan dengan aku, dia dah geng-geng matrik dia dulu panggil suami dengan gelaran abang gagah sebab, urm mungkin badannya agak besar dulu. Hoi, sekarang tak cukup besar ke? Aku kena cari nama gelaran lain untuk keadaan badan abang sekarang. *Fikir* Wolvarine mungkin?

Pffft.

Kat matrik adalah zaman usyar mengusyar sahaja. Tidak lebih. Tidak kurang. Jadi tak perasanlah mamat ni cukup gagah atau perkasa ke atau apa sekali fizikal badan dia sekalipun. Sekarang mari tinggalkan imbauan zaman dulu kala di bangunan SMAWP dan kita terjojol biji mata dengan foto beliau selepas kahwin beranak satu. Aku yang beranak.

Ting!

Saya perkenalkan, ini rakan mengandung saya

Alasan yang diberikan bila aku tanya kenapa badan dia naik sehebat itu, beliau jawab, bahagia. Wah,wah wah secara tak langsung atau dalam erti bahasa kasar sikit aku lah penyebab dia gemuk? Awal-awal aku dah pesan, tak mahulah abang gemuk nanti, susah nak jalan, dan lain-lain penyakit datang aku tak tahu, masa depan aku dan anak-anak. Bagus, jauh berfikir eh berfikiran jauh.

Tapi dia selesa dan suka dengan badan dia. Dia yakin dia sihat dan dia tak malu pun ada badan sebegitu. Jadi, dia tak pernah ada kehinginan pun untuk kawal pemakanan apatah lagi exercise! Minum air? Tak pernah ada memori kalau dia ada minum air lebih 2 gelas satu hari. Ok jahat. Walaupun, hampir semua orang yang jumpa dia tegur tentang perKEMBANGan dia, dia malah lek je. Cool, kan?

Tentang makan pula, saya tak perlu cerita panjang. Tolak kayu, batu dan pasir semua dia telan. Tak elok membazir katanya. Kalau makan tengahari dan malam, dia dan mama jadi geng paling akhir tinggalkan meja makan. Bukan apa, tak sampai hati nak tolak pelawaan mama, kalau mama suruh habiskan makanan. Menantu soleh kaaan.

Tak lama lepas kelahiran Aliff, aku bertemu dengan Herbalife. Kebetulan, abang rasa tak sedap jantung waktu tu. Dah mula rasa badan tak sihat. Dah mula temui cahaya keinsafan tu. Alhamdulillah syukur, abang pun tak banyak songeh dia ikut kita je. Kita sediakan Herbalife shake untuk abang, abang sediakan untuk kita juga. Tapi abang punya resepi selalu lebih sedap. Aliff pun join. Macam tulah hari-hari.

Nasi, dan makanan rutin harian kami makan seperti biasa. Cuma pada waktu tengahari sahaja atau malam. Gilir-gilir. Hujung minggu masih boleh makan mahal sikit, contohnya nandos. Kata orang since dah belajar dan pandai tentang pemakanan sihat, ada calorie consious, kita dah pandai kawal pengambilan makanan harian kita insya Allah.

Air toksah cakap, hari-hari suami kena marah dengan coach (bini dia) tentang pengambilan air. Sebab dulu dia ada masalah kencing pasir adik kepada batu karang. Alhamdulillah, sekarang dah rajin anak murid (bak kata kak Shila) minum air. Ekselen!

Sekarang, abang pun suka jogging. Setiap kali sebelum jogging, minum teamix, jadi proses detox berlaku 2 kali ganda. Sebab kalau dulu 3 minit jogging dah pancit. sekarang buat 2 pusingan keliling Tasik Cempaka pun masih cool lagi penuh bertenaga. Siap boleh bagi flyers lagi kat orang. Haih, suami, suami. Banggo dapat encik suami yang versi lebih sihat, positif dan macho (sebab jogging lama).

Kalau dulu memang selalu dengar orang cakap jaga pemakana, jaga pemakanan. Dulu tak faham sangat dan selalu sental je makanan yang sedap dan mengarut. Tapi bila umur semakin meningkat dah beranak pinak, BARUlah faham dan terhegeh-hegeh nak cari sesuatu ubat itu, ubat ini untuk kesihatan yang makin lama makin merudum.

Pasang niat semula baik-baik kerana apa kita mahu sihat?

Ibadah? Dakwah? Hensem? Cun? Ibubapa? Anak-anak? Masa depan? Bos kat ofis?
Cuma perlu ingat, badan adalah anugerah Allah yang terlalu berharga. Jangan sekali-kali ambil mudah terhadap anugerah Allah yang ini.

Insya Allah semoga bermanfaat.



Selamat tinggal perut buncit yang suatu ketika dulu kita pernah bermusuh kerana lebih disayangi abang.

Pemberitahuan : Herbalife bukan ubat. Ia adalah makanan nutrisi.

Inilah hasilnya apabila kita amalkan gaya hidup sihat. Insya Allah. Kalau ada terkurang pada kami silakan tegur, jangan malu. Kami insan biasa.

Posted in , , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013