Siapa buli Aliff?

Ada hati nak masukkan kasut dalam CD player

Sambil perhati Aliff dari jauh, ibu perasan Aliff berlari-lari girang sambil sengih seolah-olah teruja dikejar kana-kanak yang lebih besar sedikit usianya daripada Aliff di Herbalife office tadi siang. Dalam hati ibu, 'eh, dah berlari anak aku ni. Sekejapnya masa berlalu.' Berlari sudah, memanjat sudah, bersosial dengan rakan sebaya pun sudah.

Ha bersosial! Aliff sebelum ini mudah sekali dicubit, ditampar, ditarik rambutnya, ditolak kepalanya dan macam-macam lagi. Adakah ini dikira sebagai konsep bersosial? Respon dia. Mula-mula senyap dan terkejut. Dah lama sikit barulah, uwaaaaaaaaaaa! Bunyi tangisan yang amat nyaring kedengaran seluruh alam.


Dah lama lepas kakak Ameera dan adik Aisya pulang ke Malaysia, mereka bermain dan menghabiskan masa bersama. Aliff nampaknya mula menunjukkan belang dan cemburu kerana selama ini hanya dia yang menjadi kesayangan dan menguasai perhatian di rumah neneknya itu, tetapi tidak lagi sekarang ketika 2 lagi sepupunya berada di situ. Bermulalah adegan berebut barang, nak didokong sepanjang masa, perhatian nak lebih daripada atuk dan nenek, dan macam-macam lagi. Ibu tak sempat nak belek sebab kat rumah nenek pun ibu tak lama. Ada je kerja nak kena buat.


Bila kakak Ameera dan adik Aisya dah pulang ke UK, ibu perasan bila Aliff bersama rakan sebayanya, dia pula mula menolak kepala, berebut mainan, menampar rakan sebayanya. Ish, ish, ish. Bagaimana aku sebagai ibu nak handle perkara seperti ini.

Ibu cepat-cepat tarik tangan Aliff daripada teruskan pembulian tersebut dan cakap, "Aliff tak baik pukul orang. Nanti kalau kawan sakit dan menangis dia tak nak duduk dengan Aliff, Aliff duduk main sorang-sorang. Kan tak best dah tu."

Ya, itu je yang termampu. Cakap sahaja.

Kadang-kadang, ada juga tertinggi suara. HEEEP,ALIFFF!!! Lepas tu stop. Geram nak teruskan. Kebiasaannya waktu tu, aku tengah stress ataupun badmood. Kesian Aliff, lepas tu ibu pun menyesal tulis dalam diari, hari ni aku marah Aliff. Tapi dia buat dek. Kemudian, aku pun cepat-cepat pass Aliff kat abang. Abang cool. Dia selalu boleh handle perkara-perkara yang susah ni.


Okey, motif aku nak kongsi kat sini. Aliff sedang melalui proses membesar. Kalau dia buat perkara-perkara yang kita tak sukai atau gerami, kita cakap dengan dia. Selagi boleh cakap, kita cakap. Itu adalah proses pemberitahuan. Budak kecilkan, bukan semua benda dia boleh faham. Semuanya baru bagi dia. Kita pulak sebagai ibu, janganlah pulak rasa anak sentiasa genius, faham itu ini dengan cepat. Apa pun nak buat kita kenalah SABAR. Nak besarkan anak bukannya mudah. Kembali semula pada Allah mintak pertolongan dan petunjuk daripadaNya. Dia suka sangat dengan hamba yang selalu meminta dan berusaha. Ingat ye, Nadiah. Aliff sedang melihat anda untuk dicontohi. Ngeee tatoooot!


Ibu cuba lagi ye sayang.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013