Solat dan anak kecil


Hari ini sempena hari Jumaat yang damai, aku nak sentuh sikit bab solat dan ibu yang mempunyai anak kecil. Semasa mengandungkan Aliff, saya suka ajak suami solat sama-sama. Alasan saya, nanti Aliff dah ada, kita susah solat sama-sama. Ish, ish kenapalah ibu boleh pikiak sampai macam tu. Sungguh tak positif diri ini.

Bila Aliff dah keluar ke dunia ini, dan sebulan lamanya barulah ibu berpeluang solat. Nikmatnya dapat solat semula. Tapi, oh ada tapi ke? Memandangkan Aliff asal tinggal je merengek. Lepas je menangis. Ibu rasa down, dan terus dapatkan Aliff. Ibu rasa seperti beban dan terpaksa mengutamakan Aliff sampai Aliff lena baru ibu pergi solat. Dalam hati ibu, semoga ibu boleh solat dengan khusyu' tanpa tangisan Aliff.

Masalah yang sama berlaku setiap kali tiba waktu Subuh. Yang sangat tak bestnya, ibu banyak kali terlepas Subuh kerana perkara ini. Sehingga suatu hari ibu dah tak tahan, ibu abaikan tangisan Aliff dan teruskan solat. Aliff sampai menangis dengan teruk sekali. Mengalir air mata ibu waktu solat. Maafkan ibu sayang, panggilan Ilahi adalah lebih penting darimu sayang.



Ada tak ibu-ibu kat sini yang ada masalah seperti saya?

Itu satu hal. Bila Aliff dah semakin besar boleh merangkak seterusnya berjalan. Dia suka bermain-main di sekitar kawasan solat ibu. Yang lebih menekan jiwa ibu ni, bila Aliff merengek-rengek minta didokong. Aduuuuii, ada sekali terpaksa diangkat dan alih Aliff ke tempat lain sebab ibu nak sujud.

Itu belum kira solat di masjid/surau. Entah mana-mana Aliff berjalan dan merangkak. Kadang-kadang ibu tak boleh solat jemaah kerana nak perhati Aliff. Alhamdulillah, semakin Aliff besar, Aliff semakin behave dan tahu ibu nak solat jemaah dengan ayah dan kalau di masjid dia masih belum mengerti dan sentiasa mahu ke bahagian lelaki bermain dengan kanak-kanak lain. Tak apalah, nama pun budak kan T_T

Sekarang, alhamdulillah dah set mind bahawa anak itu bukan beban! Anak adalah anugerah Allah yang amat berharga. Kenapa anak dijadikan alasan untuk kita itu dan ini. Kenapa tidak salahkan diri sendiri? Ubah pemikiran segara. Muhasabah diri untuk perbetulkan persepsi bahawa diri sendiri yang tentukan sesuatu. Bukan atas alasan itu dan ini. (itu dan ini, ko nak repeat berapa kali da). Ini baru Allah turunkan ujian dengan anak. Ada yang Allah uji solatnya dengan perang, kemiskinan, perceraian dan sebagainya.

Ayuh, ajar anak solat.

Bagaimana kita sebagai ibu bapa nak ajar anak solat?

Yang paling utama, bermula daripada kita lah.

Duplikasi.

Jemaah solat kita, jemaahlah solat anak. Awal solat kita, awallah solat anak. Baik solat kita, baiklah solat anak.


Tak solat kita, tak solatlah anak. Buruk solat kita, buruklah solat anak.

*diam

Ibu usaha lagi sayang. Ibu nak Aliff jadi anak yang soleh. Nanti ibu minta ayah rajin pergi masjid supaya Aliff ikut ayah ok. Sekarang, dalam tempoh ayah sibuk. Alasan, ok nanti ibu bincang dengan ayah okeh sayang.

Sujud pada Penciptamu, sayang. Allahuakbar!

Keluar topik sikit. Pakcik Aliff yang suka layan Aliff naik motor, uncle Kori pergi New Zealand untuk 6 bulan. Whoah lamanya kori pergi. Nanti Aliff nak menumpang kasih sayang kat motor dengan siapa lagi? Korie, jaga diri elok-elok. Ambil pengalaman kat negara orang supaya kori lebih hargai apa yang Allah beri sekarang ok?

Kakak doa semoga kori pulang dengan impian dan cita-cita yang jelas. Dulu adik aku ni merantau kat UK dengan gamble nya seorang diri. Pulang je ke Malaysia, Alhamdulillaha da perubahan. Semoga kali ini juga bawa pulang perubahan yang lebih baik lagi. Kori sekarang dia keluar dari comfort zone untuk kehidupan yang lebih baik.
Kakak rindu kori dah~ Cepat sikit pulang ke Malaysia.

Comfort Zone adalah bahaya kalau kita terus berada dalamnya! Apabila lama sangat kita berada di zon selesa, produktiviti kita berkurangan dan usaha kita pun ciput je. Hasilnya? Takdak improvement.

Cepat-cepat, kita semua muhasabah diri semula. Semoga bermanfaat.

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013