Tips bawa anak ke masjid

Bismillah.

Alhamdulillah Ramadhan datang dan kita sempat bertemunya lagi!


^______^

Memang dah jadi rutin kita dari zaman kanak-kanak lagi, kita akan dibawa ke masjid bila menjelang Ramadhan. Alhamdulillah mak ayah besarkan dengan panduan Islam sebenar sejak usia bayi lagi. Kalau adik kecil sekali menjadi tugas kakak dan abanglah bergilir-gilir mengambil tanggungjawab menjaga adik di masjid ketika mak ayah solat.

Tapi lain pula cerita bila dah ada anak sendiri.

Lain betul dengan keadaan masa zaman ibu dan ayah kecil. Kami jenis menurut perintah. Kalau cakap A, A lah kami ikut. Kalau Z, Z lah kami patuh. Tapi, kenapa pulak halnya dengan anak ibu ni sayang uiii?

Apa yang lainnya tu?

BISINGNYA! Ya Allah, macammana ibu ayah nak solat dengan tenang kalau anak-anak bising sehingga mengganggu jemaah lain solat.

Anak ibu bukan main hebatnya berlari dari hujung masjid sana ke hujung masjid sini. Belum campur bergelak ketawa dan lalu depan orang solat. Ok insaf sekarang, tahap pendidikan apa kau bagi pada anak kau ni?

Uhuk, anak saya special sikit memang aktif dia ada semaciam sikit. Maafkan saya.

Saya cuma memainkan peranan sebagai ibu ayah yang lain untuk beri pendedahan solat di masjid. Tapi apakan daya, anak macam ni, ibu ayah kena sound -_______- 

Sedih sangat.

Tapi kita paham, bukan salah orang yang menegur, anak memang bising dan mengganggu jemaah lain. Tapi apakandaya. Banyak juga usaha kami suami isteri buat sebelum bawa anak ke surau/masjid tapi mungkin belum masa lagi anak saya nak register dengan semua benda yang dipesan.

Sebab itu saga mengambil langkah solat di rumah berjemaah kadang-kadang sehingga nampak progress dia okey sikit baru boleh bawa hari-hari.

Jadi, di sini saya sertakan beberapa usaha yang mak ayah boleh buat untuk menerapkan akhlak yang baik ketika di surau/masjid.

(Bawak anak solat di surau)

Mungkin sama-sama kita cubalah ye :

+ Bawa ke masjid sebelum bulan Ramadhan.

+ Bawa ke surau yang sedikit jemaahnya dan sempit. Kalau luas sangat memang seronok untuk berlari sambil menjerit. 

+ Bawa ke surau berbeza. Anak-anak ambil masa nak biasakan diri. 

+ Solat di hujung dan di saf belakang sekali

+ Bawa sesuatu yang boleh buat anak ralit dengan sesuatu aktiviti

+ Pantau dari masa ke masa keadaan anak. Suami isteri harus bekerjasama dalam hal ini.

+ SENTIASA nasihat, konsisten. Anak-anak kalau dah excited mudah lupa (eh lupa diri ke apa? haha) 

+ Tak payah bawa ke surau selalu. Ibu ambil giliran solat di rumah. Pesan kalau akhlak baik baru boleh bawa dia ke surau. Bukan apa, kita tak mahu stres diri sendiri. Bukan tak mahu ajar anak-anak ke surau tapi kadang-kadang solat orang lain perlu kita hormati.

+ Kuasa DOA. Mohon bantuan Allah semoga anak-anak berakhlak dan dilindungi daripada bahaya ketika di surau/masjid dan mohon Allah berikan kita ketenangan ketika solat.


Masa-masa solat jemaah di rumah sebagai latihan akhlak solat di surau

 Nota : Sehingga hari ini kami sangat struggle untuk mendisplinkan anak-anak di surau. Mohon doa daripada kawan-kawan juga semoga anak-anak kita sama-sama boleh terima dengan rutin yang kita biasakan ini.


Hubungi 0123141422 
untuk mulakan program kurus herbalife 
Instagram : nurulnadiahahmad



Posted in , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013