Butter cake & Triffle

Butter cake memang kegemaran saya. Hanya menyedarinya setelah sekian lama tak makan tiba-tiba terdetik nak buat kek ni apabila singgah di sini. Yela, biasa selama ni asyik telan cekelat kek je kaaan. Masya Allah, bila makan..


seolah-olah berada di rumah Sg Penchala. Sekitar umur 7-8 tahun.

Rindunya! Sungguh-sungguh rindu.

Terima kasih auntie Nani. Ni saya nak cerita sikit mengenai beliau. Beliau ni orangnya sangat baik hati dan mempunyai otak chef. Ada juga saya sekali dua sms beliau tanyakan tentang resepi. Cepat aje balasnya. Pada awalnya saya tak berharap sangat dia balas. Yelah orang pemes kaan? Tapi rupa-rupanya dia balas. Memang kuat hati saya mengatakan beliau memang jenis orang baik-baik. Semoga Allah sentiasa melimpahkan barakah atas hidup auntie dan keluarga. Amin.

Resepi dari www.nanirostam.blogspot.com

Butter cake zaman dulu kala

8oz majerin planta
6oz gula castor
6oz tepung naik sendiri
4 biji telur
2 sudu teh esen vanila
1/2 cawan susu pekat manis

1. Seperti biasa, panaskan oven 180 darjah celsius
2. Lapikkan loyang dengan kertas minyak.
3. Pukul majerin dan gula kastor hingga kembang.
4. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul lagi.
5. Masukkan esen vanila.
6. Masukkan tepung yang sudah di ayak. Gaul rata.
7. Masukkan susu pekat manis. Gaul rata.








Tiba-tiba lagi, rajin pulak cuba triffle beliau. Agak tak menjadi akibat tidak kacau kuah kastad sehingga pekat. Jadi cair gitu. Seperti krim yang berlemak. Tapi SEDAP! Alhamdulillah. Yumm-meeh!

Tiffle stawberi



Tolonglah cuba, memang tak rugi!

Posted in , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013