Tips membeli dan menyediakan keperluan ibu dan bayi

Dulu saya waktu umur kandungan 7 bulan baru gelabah bukak internet cari senarai keperluan. Alhamdulillah, rupa-rupanya ramai ibu yang baik hati sudi berkongsi tips dan info di blog-blog mereka. Lepastu gelabah pulak pergi kedai atau shopping complex untuk shopping barang baby lagi. Sebelum tu, selalu alah lambat lagi. Ha perut dah boyot lalu mengkelam kelibutkan diri.

Kini, giliran saya membantu mereka yang memerlukan.



Keperluan Ibu

Penyusuan ibu


  • Pam susu -penting survey awal-awal. Kalau tak menyesal kemudian hari. Dalam pantang, pam susu sangat diperlukan sebab selalu berlaku bengkak susu dan kadang-kadang baby tidur macam kesian nak kejut. Tapi, kakak ipar saya anak dia jenis kuat minum, tak jadi masalahlah. Bagi ibu yang bekerja, dah boleh mula simpan susu semasa dalam pantang supaya tak gelabah macam saya kekurangan susu bila anak dah masuk 5 bulan. Banyaknye perkataan gelabah ko. Pilihan saya adalah madela swing :)

  • Breast pad - Boleh cari yang disposable atau washable. Penting juga kalau tiba masa susu tu nak memancut, tak dapek-dapek dah nak menahan. Tambahan, bila baby breastfeed sebelah kanan, susu sebelah kiri dengan riang gembiranya memancut-mancut.

  • Botol susu - Beli sikit dulu, tengok baby nak ke tak nak guna botol tu melalui latihan menyusu menggunakan botol susu.

  • Sabun cuci botol susu dan pam- saya guna pureen perisa oren

  • Berus cuci botol susu

  • Nipple cream/Nipple protector - Penting! Dalam umur baby kurang sebulan saya mengalami nipple crack. Mengalir air mata setiap kali baby bf. Petuanya, sapu bahagian yang sakit dengan susu ibu banyak-banyak setiap kali selepas baby bf. Namun sebelah kiri punya kurang berkesan. Last resort, suami belikan nipple protector. Alhamdulillah, kembali kepada sedia kala.

  • Strelizer- Berbaloi untuk saya yang sentiasa ada je botol/pam yang nak dibersihkan Must have. Nak cepat. Nak lambat guna air panas pun boleh.

  • Elctric bottle/ food warmer - Saya guna kaedah tradisional, air panas.

  • Nursing Cover - Saya dapatkan dari anisfadhilah. Alhamdulillah berbaloi setiap kali keluar berjalan. Namun, boleh juga guna shawl yang bersaiz besar atau cover guna tudung bagi baby yang bersopan santun ketika bf. Baby saya? Tangan tak diam nak selak-selak tudung.

  • Beg Susu - Bukan mengandungi susu tapi dilengkapi dengan pam susu,botol susu, plastik menyimpan susu, cooler bag yang mengandungi ice packs. Sesuai sangat untuk ibu bekerja. Persediaan, persedian.
Ibu yang dalam pantang


  • Pad- Saya guna kotex biasa ajo

  • Kain batik

  • Tshirt

  • Sweater

  • Tudung agak labuh sikit- Setiap kali orang melawat tu lah, baby kita nak susu. Adoyai. Terpaksa mak kaber-kaber

  • Minyak urut- Amway! Sungguh nyaman.

  • Minyak cap kapak

  • Bantal - lebih sikit sebab kadang-kadang sakit belakang.

  • Set bersalin - Again, Amway!

  • Stokin- Jangan skip ye kawan-kawan. Masuk angin karang - kata mak saya

  • Bekalan makanan dan air putih - Kerana selalu merasa kebulur, almaklumla makanan kena catu dalam pantang. Jangan ko bedal kueh mueh segala macam. Cukuplah setakat biskut-biskutan :p

  • Buku parenting dan penjagaan bayi - Penting, penting. Saya cadangkan buku tulisan Miriam Stophard dan Elizabeth Ferwick. Study tau, seeloknya sebelum deliverlah. Rujuk sini

  • Buku nota- Not necessary pun. Saya tulis perancangan apa nak buat (baca : tulis makanan yang nak dimakan) selepas habis pantang Theeee:p

  • Laptop - online!!! Banyak info saya gelabah (again?) nak cari masa dalam pantang.
Keperluan bayi

Pakaian


  • Baju + Seluar, Romper, Sleepsuit - Banyak beli untuk saiz baby berumur 3-12 bulan. Bawah dari tu saya beli sikit-sikit. Banyak orang beri untuk baju bersaiz 0-3 bulan

  • Mittens + Boties

  • Kain bedung- Beli yang strap tu. Kesian Aliff, Kalau pakai kain biasa dicabut-cabutnya

  • Lampin

  • Selimut

  • Topi

  • Bibs - Ada satu masa nanti, rasanya dalam 2 bulan ke atas, Air liur baby meleleh macam paip bocor. Sila bersedia

  • Tuala kecil- Banyak membantu membersihkan baby muntah. Sila bawa ke mana anda pergi dalam tempoh baby berumur 0-3 bulan
Tempat tidur


  • Baby cot

  • Playpen

  • Drawer

  • Mosquito spray/net
Travel


  • Stroller + Head & neck supports

  • Car seat

  • Baby carrier/babywearing - Disarankan untuk menggunakan kaedah babywearing ( rule : knee is always higher level than bum means in sitting position) kerana kalau baby carrier tu anu baby macam terhempap. Ouch!

  • Nursery bag

  • Sunshades - Kalau kereta pasang tinted tebal camane pun, sunshade berguna jugak

  • Kipas kecil - Banyak dijual di kedai barangan baby berharga Rm 19.90. Tapi biasanya kat baby expo harga boleh dapat dalam Rm 15.00
Masa lapang


  • Toys

  • Rocker

  • Play Mat

  • Musical Mobile

  • Cloth book

  • VCD ayat-ayat Quran
Penjagaan bayi


  • Changing mat

  • Baby wipes

  • Diapers

  • Diaper rash cream

  • Baldi

  • Bakul baju kotor

  • Sabun basuh baju baby

  • Baby Bath tub

  • Toileteries - Saya guna produk pureen. Bagus. Anak saya tak boleh guna baby johnson. Badan jadi gatal-gatal

  • Baby bath towel

  • Cotton wool ball- Cuci telinga dan mukanya

  • Cotton buds

  • Sikat baby - Awwwww~ Kalau sikat pun takda efek. Tapi, perasaan kasih sayang semasa menyikat baby tu sungguh best

  • Ketip kuku baby - Alololo, comelnya.

  • Nasal aspirator - Aliff punya taik hidung beso-beso. Memang bermanfaat benda ni

  • Termometer - Penting untuk monitor suhu baby sekiranya rasa badan dia panas-panas atau merengek-rengek lain macam.

Cukuplah. Harapnya info di atas membantu tawan-tawan semua dan bukanlah benda yang saya syok sendiri.

Selamat bershopping dan buat lah budget sebaik mungkin!

Posted in , , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013