10/12/2011 dalam dilema



7 hari berlalu.

Alhamdulillah Alia Ali selamat menjadi isteri yang sah kepada si jejaka Wan Adli. Teman baik yang dahulunya, aku menjadi tempatnya bercerita, bergelak tawa, bertepuk tampar, meminjam bahu untuk tidur, menangis, meluahkan perasaan, mengumpat, mengutuk dan sebagainya kini sudah menjadi milik orang.

Sambil melihat foto-foto lama kami bertudung labuh semuanya di bangku meja sekolah, teringat kembali detik pernikahannya. Pagi itu, aku dan suami seperti biasa bersiap menuju ke pejabat sambil dalam kepala otak merancang untuk ambil cuti separuh hari bagi membantu persiapan perkahwinannya. Kawan baik aku, Atiyah beritahu yang pernikahan Alia adalah pagi yang mana malam tadi sewaktu bersembang dengan Alia, apabila dia juga menyebut nikahnya waktu pagi aku sambil gelak besar dan berkata, "Tuk Qadi pun tak bangun lagi". Beliau juga turut gelak membuatkan aku menyangka itu adalah gurauan.

Rupanya itu adalah kenyataan.

Selepas terima mesej Atiyah, apa lagi aku terus hubungi Alia yang waktu itu sedang make-up! "ALIA, AWAK NIKAH PAGI KE?" (capslock menandakan itu adalah jeritan yang sangat kuat). "Nadiah, aku tengah siap-siap ni make-up". (Kecik sebab Alia sedang berbisik)

*Kabut*

Bersiap tahap dewa ekspres. Capai baju itu dan ini sarung baju Aliff sediakan baju ayah dan ibu cari tudung gosok tudung kemas-kemas sikit barang nak bawa sebab bawa Aliff dan siap! Sila baca dalam satu nafas. Hins hins Aku yang tak sempat gosok baju hanya sempat capai baju pengantin 3 tahun lepas dengan harapan tidak ketat dan masih muat. WAHH! Terkejut, apabila disarung baju itu, masih longgar dan selesa dipakai. Bagi yang berminat turun berat badan tanya saya sekarang! 0122551037 :))

Apabila tiba di rumah Alia kebetulan Aniah dan Atiyah juga baru sampai. Ah, jumpa Sofiya si gadis manis sorang ni memang buat aku hilang sabar. Tetapi tidak berpeluang bermain-main dengannya kerana begitu ramai tetamu di rumah Alia. Masuk sahaja rumah, Aunty Nyonya ibu Alia menjemput kami duduk berhampiran dengan Alia. Secara jujurnya, rasa nak menangis di sti juga sebab yelah, dalam kesibukan dan ramai-ramai orang kita masih diberi perhatian lagi.

Alhamdulillah, majlis berjalan lancar walaupun Uncle Ali nampaknya sukar melepaskan anak tersayang yang sangat meriah dan gila-gila serta agak manja di rumah kepada insan lain. Pandai-pandai je aku. Tapi dari kaca mata aku yang tidak bekaca mata ini begitulah. Pengantin lelaki terpaksa ulang 3 kali lafaz gara-gara salahs ebutan oleh bapa pengantin perempuan.

Aku memang sedih gila, sayu dan rasa nak menangis. Tapi disebabkan Aliff buat hal, ajak aku lepak dalam bilik TV sambil dia guling-guling memang tak feelinglah kan. Elok je selesai, majlis tiba acara makan, Fae pun sampai. ALHAMDULILLAH! Walhal dah hasut dia ponteng kerja tadi. Dapat pun makan sama-sama. Atiyah dan Aniah pula terpaksa pulang awal. Tidak sempat masuk acara bercerita tanpa henti daripada setiap wakil dari zon masing-masing-Sg Ramal, Bangi, Country Height. Haih~

Pada kesempatan ini, aku nak karangkan warkah buat sahabat tecinta yang baru bergelar isteri, Alia Ali.

Alia, perkahwinan dan cinta itu anugerah Allah yang amat bernilai. Suami itu maruah dan kau adalah lambang kebahagiaannya. Pelihara dan hargai hubungan itu pada setiap nafas kau.

Hari ini kau belum begitu mengenalinya. Esok lusa bunyi tapak kasutnya juga kau sudah kenal. Nanti nafasnya dirindui sepanjang masa.

Baik buruk suka benci itu tetap ada dalam perkahwinan hari ini esok dan bila-bila.

Kau dan dia gaduh, tak apa. Nanti rajukmu ada yang pujuk.

Kau dan dia tak sependapat, tak apa. Yang penting hati kau dan dia sama.

Hari ni kau malas dia rajin tak apa. Esok lusa kau rajin dia masa malas dia pula.

Apapun yang berlaku.

Semoga kau dan dia sentiasa berusaha untuk mencambahkan cinta setiap hari atas dasar bahagia dan kerana Allah Taala.


Kasih sayang yang kau beri pada aku tak akan lupakan sehingga hujung nyawa.

Apatah lagi kasih sayang aku pada kau tak kurang sedikit pun walau kau sudah kepunyaan orang.

Selamat pengantin baru, sahabatku dunia akhirat

Nadiah





























Penat, balik buat sepah. Ayah terpaksa beredar awal kerana punya kerja di KL.

Sepatutnya pada hari resepsi Alia, aku punya satu lagi resepsi yang cukup penting buat aku. Hari bahagia sahabat baikku ketika sama-sama mengerjakan umrah, Nur Wahidatul Aziba. Memang sedih gila apabila terpaksa membatalkan niat untuk menghadiri majlis tersebut. Terbayang-bayang muka kecewa dia, haih, tak sanggup sebab nanti bertambah sedih.

Abah, mama dan Inayah sahaja yang berpeluang ke sana.
Girl, insya Allah walau tak dapat datang ke walimah girl, kita selalu doa girl seronok dan happy sentiasa bersama suami tercinta. Tahniah dan selamat menempuh alam rumahtangga yang berwarna-warni.


Nadiah

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013