Fadhilat dan kebaikan Mathurat

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad, ahli keluarga dan sahabat Baginda.

Pagi dan petang.

Tidak sampai 15 minit pun. Ayat yang mudah. Ayuh, jadikannya amalan. Boleh di rumah, di pejabat, di kedai makan di atas kereta pun boleh. Tambahan lagi, begitu ramai orang yang menghadiahkan mathurat sebagai cenderahati di majlis perkahwinan. Jadia, tiada alasan lagi untuk meninggalkan amalan ini.

Ikuti artikel Mengapa al-Mat'thurat memenuhi selera rohani saya


Al-Matsurat adalah kompilasi zikir dan doa pagi dan petang bersumberkan hadith-hadith sahih. Himpunan ini merangkumi wirid dan doa memuji kebesaran Ilahi dan mengakui kekerdilan diri seorang hamba yang hanya mampu meminta. Ia sesuai menjadi amalan setiap hari seusai subuh dan asar. Berkat amalan ia mampu menjadi senjata ampuh jiwa mukmin di hari kelam, menjadi pelita di kala malam dan penguat hati sanubari iman yang menjadi sandaran kuatnya fikiran.

Himpunan As-Syahid Imam Hassan al-Banna, pengasas Ikhwan al-Muslimin, gerakan Islam terbesar zaman ini. Beliau dikenali sebagai mujaddid abad ke-20. Beliau syahid pada 1949 meninggalkan wasiat besar untuk umat Islam akhir zaman.

Antara kandungan al-mathurat :

Ayat-ayat al-Quran


Istia’zah, al-Fatihah, al-Baqarah ayat 1-5, Ayat Kursi, al-Baqarah ayat 256 -257, al-Baqarah ayat 284-285, al-Imran ayat 1-2, Taha ayat 111-112, at-Taubah ayat 129, al-Isra’ ayat 110-111,
al-Mukminun ayat 115-118, ar-Rum ayat 17-26, Mu’min ayat 1-3, al-Hasyr ayat 22-24, al-Zalzalah, al-Kafirun, an-Nasr, al-Ikhlas, al-Ala’, an-Nas

Himpunan Doa-doa

  1. Doa pujian kepada Allah
  2. Doa teguh pendirian dalam Islam
  3. Doa mensyukuri nikmat
  4. Pengakuan segala nikmat Allah
  5. Pujian bagi Allah
  6. Ikrar diri
  7. Bertasbih kepada Allah
  8. Meninggikan Asma
  9. Doa terhindar dari syirik
  10. Doa berlindung dari kejahatan makhluk- sangat sesuai di baca di bahagian ubun-ubun atas kepala bayi/anak setiap pagi dan malam sebelum tidur. Ini kerana anak kecil mudah sekali diganggu jin/makhluk halus.
  11. Doa terhindar dari cengkaman hutang,stress dan penyakit malas.
  12. Doa dikurniakan kesihatan
  13. Doa terhindar dari kemiskinan
  14. Saiyidul Istighfar
  15. Istighfar
  16. Selawat Ibrahim
  17. Tasbih tahmid dan takbir
  18. Syahadah Tauhid
  19. Pujian dan Mohon Taubat
  20. Selawat atas Nabi Muhammad
  21. Doa Selepas wirid al-Mathurat
  22. Pengakuan Kekuasaan Allah
  23. Doa Rabitah

Masya Allah, bayangkan sekiranya doa-doa di atas di amalkan setiap hari. Allah, seronoknya. Insya Allah, saya juga sedang berusaha. Tidak pasti kalau orang lain bagaimana. Tetapi, setiap kali baca ma'thurat saya ibarat handphone kehabisan bateri dicas semula, ibarat kereta kehabisan minyak diisi minyak tangki penuh.


Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to Fadhilat dan kebaikan Mathurat

m-mathurat.com said...

Alhamdulillah atas perkongsian artikel yang menarik.

http://m-mathurat.com

Maaf sekiranya komen ini bersifat promo, namun kami bukanya mahu menjual. Kami ingin berkongsi minat membaca al-ma'thurat bersama kalian dengan menyediakan al-ma'thurat yang boleh diinstall dalam telefon anda. Boleh baca di mana-mana (kecuali di tandas)...

Search

JuaNadiah 2013