oh tempuh berpantang sangat tak menarik jiwa dan raga

Alhamdulillah, tempoh berpantang selama 44 hari telah tamat pada 27 November 2010. Sangat tak best dan jiwa raga bakul semua tertekan. Banyak kali juga menangis-nangis nak makan itu ini. Dan juga banyak kali juga bahu suami saya basah dan telinga dia tebal menadah rintihan hati saya.

Suka saya berkongsi di sini amalan berpantang saya :)

Pemakanan

Seperti yang saya telah maklumkan, saya bersalin secara pembedahan. Jadi kaedah pantang itu sama cuma agak sedikit berbeza pada pemakanan. Sebenarnya ia bergantung kepada individu. Lain orang, lain penerimaannya.

Selama dua minggu dari hari aliff dilahirkan, menu saya seperti di bawah :

Pagi : roti 2 keping dan milo

Tengahari : (bubur + lada hitam+lobak merah + kentang)+ sup ikan haruan + sawi rebus+air akar kayu

Petang : roti 3 keping + milo

Malam : seperti menu tengahari~sigh

Warna merah menunjukkan menu tak berapa suka.Begitulah hari-hari saya selama dua minggu.
Setelah 2 minggu saya mula makan roti bakar (teringin beno sebab beberapa jam before deliver makan roti bakar), ayam, nasi beriyani (yang ni memang ko cari pasal),makaroni dan macam-macam lagilah. Oh, sambal belacan pon pernah TERmakan. huk huk huk

Memanglah masa-masa ni dah siap dengan senarai makanan, untuk dimakan setelah habis pantang.Cis memang tak sedar diri betul, senarainya MasyaAllah berjela-jela.Saya pernah menangis dekat cik abang sebab kebulur macam orang tak cukup makan, yelah kitakan menyusu Aliff lepastu makan macam tu pulak. Secara psikologinya memang haruslah kebulur kan?

Mengurut

Dalam 4-5 hari selepas bersalin, Masya Allah belakang saya punya la sengal-sengal ubi. Sakitt~ Saya memang tak cari orang mengurut. Yela tak berapa nak reti bab-bab ni. Jadi selepas badan mula-mula sakit baru ada kesedaran nak cari tukang urut.

Melalui kontak seorang teman (kak wani), dapatlah seorang tukang urut yang mempunyai pengalaman banyak tahun sebagai misi, Cek Nab from bangi. Memang banyaklah bercerita sepanjang masa mengurut. Saya urut selama 3 hari. Banyak benda yang diajarnya seperti cara memakai bengkung, cara bertunku, pakai pilis dan param serta mandikan anak. Satu hari RM50.

Menurut Cek Nab, orang bersalin secara pembedahan tak ada masalah sangat dalaman. Sebab tak menggunakan tenaga yang banyak. Urat-urat juga tidak tegang. Jadi kalau tak urut pun tak apa. Cek Nab tak urut di bahagian perut saya kerana itu adalah kawasan larangan untuk bersalin secara pembedahan.

Sebagai misi yang berpengalaman, dia juga pandai melihat luka pembedahan. Kebiasaannya luka hujung lambat baik dan akan bernanah. Tetapi jangan risau, jika luka dijaga dengan baik, InsyaAllah cepat sembuh.

Antara penjagaan luka pembedahan adalah:
  • Banyak-banyak makan sup ikan haruan/pati ikan haruan
  • Kalau dua-dua pun tak boleh telan, boleh cari Gamogen gamat minum pagi dan petang
  • Setiap kali mandi, lap luka dengan kain khas sehingga kering. Kalau tak pasti, boleh guna pengering rambut.
  • Sekiranya sedang baring dan hendak bangun, anda dikehendaki mengiring dulu sebelum bangun.
  • DILARANG sama sekali meletakkan atau menyapu luka dengan sebarang ubat/minyak/atau apa-apa sekalipun.

Tips

Melalui pembacaan, anda boleh letak losyen bayi di perut untuk menghilangkan kesan hitam di perut kesan daripada regangan kulit perut semasa mengandung.

Letak pati halia/minyak mengempiskan perut sebelum memakai bengkung.

Rutin

Ini rutin harian saya di sebelah pagi selepas 3 minggu bersalin:

  • Selepas bangun, menyusukan Aliff dan mandikan dia
  • Sebelum saya mandi, pakai param agak panas sikit untuk memastikan badan hangat dan pilis elak pening kepala selama 1/2 jam.
  • Lepas tu mandi air panas+ herba untuk kesegaran badan. Basuh rambut sekali sekala je.Tak boleh setiap hari.
  • Pakai barut (tapi susah sangat nak bergerak tambahan Aliff tak tidur siang dan asyik minta susu, saya pakai cuma 2 minggu)
  • Bertungku supaya urat-urat kembang. Sedap bertungku, memang nikmat especially bahagian atas perut.
  • Sarapan dan makan ubat (pati ikan haruan/gamat)
  • Susukan Aliff dan tidur

Sekiranya anda ada tips atau kisah berpantang yang ingin dikongsikan, maklumkan pada saya. Sangat berminat sebagai persediaan untuk anak kedua!

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013