Diari Aliff | 8 bulan & 9 bulan

Di manalah agaknya kekuatan dan keterujaan saya dalam merakam dan mencatat setiap peningkatan Aliff dari bulan ke bulan. D.I. M.A.N.A? *Sungguh-sungguh ni mempersoalkannya?

Baiklah, tampa eh tanpa membuang masa ibu akan ceritakan peningkatan Aliff eh macam tak sesuai, perkembangan lah kita guna sewaktu mencecah umur 8 bulan. Jeng, jeng.

  1. Amboi-amboi dah pandai manjat, mula nak panjat-panjat ibu. Yang, ibu bukan pokok kelapa lah!
  2. Dah pandai emosi terlebih, terutamanya setiap kali ibu nak tinggalkan Aliff di rumah nenek. Mula menangis macam kena cucuk dengan jarum la pulak. Tapi ada satu masa tu, macam tak de perasaan pulak.
  3. Yang ini, ibu tak gemor. Aliff suka sangat main wayar. Pantang jumpa wayar.
  4. Nampak gaya macam dah nak merangkak. Tapi rupa-rupanya gaya je lebih.
  5. Dah ada gigi 2 batang di bawah. Shomel sangat.
  6. Suka lepas-lepas barang. Masih belum kenal erti baling. Phew~
  7. Suka geram-geram kat ibu dan gigit hidung dan dagu ibu. Ouuchh sakit ibu sayang.
  8. Paling sensitif setiap kali ibu lap hingus di hidung Aliff waktu demam.
  9. Ada sekali tu, Aliff meniarap 'gostan'. Kelakarnya. Memang waktu ni, otak Aliff kadang-kadang keliru.
  10. Aliff suka main bola. Ayah ajar Aliff sepak-sepak bola terus Aliff tendang-tendang bola.
  11. Aliff suka main box treasure. Tak kisahlah dalam kotak tu ada baju ke, toys ke, makanan ke. Habis disepahkannya.
Rasanya itu sahaja yang ibu ingat untuk sepanjang umur Aliff 7 bulan. Haih, maafkan ibu ye sayang. Sekarang kita sambung perkembangan Aliff sepanjang umur 8 bulan. Drooooooooom, diishhhh! *Cubaan membunyikan drum

  1. Aliff dah pandai tunjuk-tunjuk, tu,tu dan lambai bye,bye
  2. Terkejut dan menangis yang sangat kuat kalau dengar bunyi yang kuat dan tiba-tiba contohnya batuk ibu, barang jatuh dan dehem. Boleh pulak kita batuk waktu tu ye
  3. Aliff suka mengomel sorang-sorang. Papapapapappapapa. Sampai dalam tidur pun terbawa-bawa. Harapnya tidaklah dia bersembang dengan rakan imaginasi T____T
  4. Aliff suka garu bontot! Kesiannya banyak parut di situ. Alii ada gatal-gatal badan
  5. Perkara ini yang paling buat ibu lega dan terharu. Aliff dah mula berselera makan dalam jumlah yang banyak. Alhamdulillah, suka ibu tengok Aliff punya selera makan
  6. Huh, beg tangan ibu selalu jadi mangsa penyelongkaran Aliff. Hep, hep. Biasa tu dia!
  7. Ok, nampaknya seperti mula berminat dengan TV
  8. Didikan dan tunjuk ajar nenek, Aliff dah aplikasikan sikit-sikit seperti salam dengan orang. Bukan bagi salam tapi bersalaman. Jangan salah konsep ye
  9. Suka tau join ibu sembang. Kalau kita sembang dengan ayah waktu baring, dia pun baring. Kalau kita sembang atau gelak dengan ayah waktu duduk, dia pun ikut duduk. :)))) *Picit hidung Aliff
  10. Amboi-amboi yang. Lajunya Aliff naik walker tu.
  11. Sejak selera makan Aliff dah bertambah, kunyah pun dah pandai seperti nasi, ikan, jagung. Suka,suka,suka!
  12. Sekarang Aliff dah mula merangkak, tapi nampaknya macam agak malas sikit di situ. Aliff, sila bersemangat waja
  13. Suka manjat, dan port kegemaran adalah stereng kereta ayah
  14. Aliff juga dah mula menggarangkan diri dan suka jerit. Aduiii sakit telinga ibu lah Aliff!
Ibu pun dah kehabisan celoteh. *Simpan tenaga untuk buat amal ibadah di bulan puasa. Ok, alasan tak diterima sebab sekarang ni kau tengah buat benda lagha dengan hapdet belog.

Di sini ibu selitkan gambar buat kenanganmu dan kita sekeluarga.




















Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Diari Aliff | 8 bulan & 9 bulan

makilhamaisarah said...

alif bnyk ikot muke ko +abah ko la nadiah!

Jua[N]adiah said...

Gg : Kaaaaaaaaaaan?

Search

JuaNadiah 2013