Bayi meninggal tercekik susu

Buat apa tu, sayang?

Lena, sampai digulung cadar tu

Syoknya naik trole ye, Aliff?


Tengok gambar yang last sekali tu, comelkan? Okey, introduction yang tidak berapa menarik di situ dengan memperkenalkan gambar sendiri sewaktu kecil. Senget pulak tu sehinggakan terpaksa menyengetkan kepala anda untuk melihat dengan lebih jelas. Tengok tu, ingatkan dah selesai pengenalan tentang diri sendiri, sampai satu perenggan rupanya!

Amat menyedihkan sekali terutamanya yang memiliki jiwa seorang ibu. Ibu yang mengandung dan melahirkan anak pasti memahami jiwa seorang ibu yang kehilangan, setuju? Berita mengenai bayi meninggal dunia akibat tercekik susu memang sukar diterima apatah lagi perit untuk ditelan. Kalau dulu kesnya melibatkan penggunaan botol susu tetapi kini yang menyusu badan juga terlibat.

Mungkin perkara sebegini acap kali terjadi tetapi berita mengenainya tidak begitu mendapat liputan meluas. Berikutan ramainya ibu kini yang begitu mengambil berat mengenai penyusuan ibu, berita sebegini sememangnya mencemaskan.

Saya teringat waktu dalam tempoh berpantang ketika sedang dalam sesi mengurut dan yang mengurut saya pula seorang bekas jururawat. Dialog antara kami :

Nadiah : Makcik Nab, bolehke saya menyusukan Aliff sambil baring?

Makcik Nab : Makcik tengok ko punya ni, erm bolehlah tak de masalah.

Nadiah : *Hairan. Yang macammana baru ada masalah?

Makcik Nab : Alah, makcik dulu waktu keje kat hospital tu selalu sound (marah) kat mak-mak yang suka sangat menyusu sambil baring walhal te**knya tu boleh baling ke belakang. Manalah anak tak lemas! Pernah berlaku kes bayi meninggal dunia sebab lemas. Ko jangan main-main tau. Baby kalau tak dapat bernafas 3 minit boleh mati taw!

Nadiah : *Lambat sikit faham. Selang beberapa minit baru ketawa berdekah-dekah.

Itu hanyalah pengaman yang dikongsi daripada seorang bekas jururawat. Walhal begitu banyak sekali kes-kes yang serupa dengannya berlaku sehingga sekarang.

Ibu, beringat sebelum kena.

Ayah, tolong perhati ibu dan anak.

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013