Tabung Kemanusiaan Somalia 2011

Saya selalu percaya bahawa setiap manusia yang dilahirkan di atas muka bumi ini, dikurniakan hati yang suci dan baik oleh Allah. Bezanya, adalah cara hidup dan didikan yang diberikan sepanjang tempoh pembesaran mereka.

Setiap kali mendengar atau melihat adanya insan yang sanggup meragut, mencuri dan membunuh sememangnya bikin meruntun jiwa. Namun, hakikatnya perasaan dan hati mereka yang baik itu telah rosak. Kita semua tahu, barang yang rosak boleh diperbaiki dan diperelokkan? Janganlah terus-menerus buruk sangka terhadap mereka. Beritahulah mereka, didiklah mereka sehingga jangan kita berputus harap lagi kepada mereka kerana harapan itu sentiasa ada!

Nampaknya seperti dah melencong sedikit dari tujuan asal penulisan. Saya sebenarnya nak cakap yang manusia bila lihat adanya insan lain yang memerlukan, mesti paling koman pun timbul perasaan kasihan. Apatah lagi perasaan ingin menghulurkan bantuan. Cumanya, ada hati-hati yang sedikit keras tidak mahu membantu kerana telah ditanam sifat buruk sangka ke atas mereka yang miskin dan memerlukan ini bahawa mereka ini malas dan tidak mahu bekerja ataupun dipergunakan.

Jalannya mudah sahaja. Kita lihat kasih sayang yang ada pada Nabi Muhammad Rasullullah kita. Tanpa mengambil kira tentang orang mengambil kesempatan, menipu dan berniat jahat dia tetap menghulurkan bantuan sehingga terpaksa berpuasa setelah roti yang sedikit kepunyaannya diberikan kepada orang miskin.

Biarlah niat dan kasih sayang yang kita berikan kepada mereka-peminta sedekah atau orang yang memerlukan dilihat Allah. Itu yang lebih utama. Bukannya samada sumbangan kita itu diterima atau sampai kepada orang yang sepatutnya atau tidak. Itu adalah amanah. Menjadi tanggungjawab mereka menyampaikan amanah itu. Wallahu'alam.

"Memberi ketika diri sendiri serba kekurangan adalah luar biasa dan besar maknanya!"


Silakan tambah koleksi pahala anda yang sudah sedia banyak tu sempena Ramadan ini.

Mehla kita pakat berebut-rebut pahala Allah. Pahala dan syurga. Ahh..* Terbayang-bayang sambil senyum. Allah, Allah.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

JuaNadiah 2013